Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy związku pomiędzy wybranymi elementami środowiska rodzinnego, rówieśniczego i szkolnego a występowaniem urazów powtarzających się wymagających pomocy medycznej u młodzieży szkolnej w wieku 11, 13 i 15 lat w Polsce. Badanie przeprowadzono w ramach międzynarodowego projektu badawczego dotyczącego zachowań zdrowotnych młodzieży szkolnej – HBSC. Próba liczyła 6383 uczniów (50% dziewcząt oraz 50% chłopców), a średni wiek respondentów w poszczególnych rocznikach wynosił: 11,7, 13,7 oraz 15,7. Do zebrania materiału posłużono się międzynarodowym, standardowym kwestionariuszem. Dobór próby miał charakter dwustopniowego, zespołowego losowania, ze stratyfikacją na województwo oraz miejsce zamieszkania. Finalnie do analizy zakwalifikowano ankiety wypełnione przez 6345 osób. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że urazy powtarzające się częściej występowały wśród chłopców, osób z miasta, a częstość ich występowania wzrastała wraz z wiekiem. Wykazano również, że szczególnie duże ryzyko ponownych urazów dotyczyło uczniów wychowujących się w rodzinach niepełnych, niemających wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli, negatywnie nastawionych do szkoły, nisko oceniających swoje osiągnięcia szkolne oraz utrzymujących liczne kontakty towarzyskie. |
Publikacje: |
- Tabak, I., Mazur, J., Jodkowska, M. i Oblacińska, A. (2004). Społeczne uwarunkowania powtarzających się urazów wśród uczniów w wieku 11-15 lat w Polsce. Medycyna Wieku Rozwojowego, 3, 595-610.
|