BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne role ludzi starych w świadomości młodzieży
Data: kwiecień 2006
Badacz: Elżbieta Czapka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów na temat ról społecznych pełnionych przez osoby starsze w Polsce oraz określenie tego, jak respondenci wyobrażają sobie swoją własną starość. Ankietą audytoryjną objęto 157 studentów pierwszego roku z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, którzy uczestniczyli w wykładzie modułowym z socjologii. Wyniki badania ujawniły, że studenci wśród ról najczęściej realizowanych przez osoby starsze umieścili rolę użytkownika czasu wolnego, następnie rolę członka grupy towarzyskiej i rolę rodzinną. Tę ostatnią uważano za najbardziej odpowiednią, a dwie pierwsze stawiano dopiero na kolejnych miejscach. 55% badanych zgodziło się, że osoby starsze nie powinny pracować, nawet wtedy, gdy chcą (ze względu na pierwszeństwo ludzi młodych). To samo dotyczyło działalności politycznej – 12% było przeciwnych takiej formie aktywności ludzi starszych. Odpowiedzi studentów potwierdziły negatywny stereotyp seniorów jako osób chorych i biernych. Sama młodzież pragnęła jednak dla siebie czegoś innego – 47% chciało w tym wieku zwiedzać świat, 19% rozwijać zainteresowania, 16% odpoczywać i niczym się nie zajmować. Zatem studentom zależało przede wszystkim roli użytkownika czasu wolnego, przy zachowaniu aktywnego trybu życia i założeniu braku ograniczeń związanych z wiekiem.

Deskryptory TESE: wiek, student, postawa, zachowania społeczne, emerytura
TESE descriptors: age, student, attitude, social behaviour, retirement
Publikacje:
  • Czapka, E. (2007). Społeczne role ludzi starych w świadomości młodzieży (komunikat z badań). W: B. Bugajska (red.), Życie w starości (s. 241-246). Szczecin: Zapol.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"