BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak spędza czas wolny młodzież liceów ogólnokształcących?
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Marian Śnieżyński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były formy spędzania wolnego czasu przez młodzież. W badaniu wzięło udział 970 uczniów klas trzecich z 32 liceów ogólnokształcących w Krakowie, Skawinie, Myślenicach, Chrzanowie i Krzeszowicach. Próbowano również dowiedzieć się, czy młodzież w czasie wolnym zajmuje się sztuką. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. W wolnym czasie licealiści najczęściej słuchają muzyki (61,4%), spotykają się ze znajomymi (58%), czytają książki (54,3%) albo oglądają telewizję (45,7%). Uczniowie sięgają po literaturą o tematyce historycznej, popularnonaukowej i podróżniczej (po blisko 30%). Tylko jedna czwarta respondentów interesowała się poezją. Jedynie 13% uczniów czytało książki o tematyce wojennej i z dziedziny fantastyki. 1,5% respondentów sięgało po książki religijne i kryminalne. 21,3% uczniów czytało literaturę tylko przez dwie godziny tygodniowo. 8,5% badanych poświęcało dwie godziny dziennie na czytanie. 40% młodzieży oglądało w telewizji przede wszystkim programy młodzieżowe i filmy fabularne. Tylko 16% respondentów wybierało Teatr Telewizji. Najmniej popularne wśród młodzieży były programy o tematyce religijnej i publicystycznej. 32,6% młodzieży oglądało telewizję przez jedną albo dwie godziny dziennie. Blisko 10% respondentów spędzało wolny czas na oglądaniu telewizji przez trzy, cztery godziny w ciągu dnia. Do kina uczęszczał prawie co trzeci uczeń. Największą popularnością wśród gatunków filmowych cieszyły się filmy przygodowe (42,9%). 15,9% uczniów w wolnym czasie słuchało muzyki klasycznej, 9,9% badanych interesowało się malarstwem, a 9,4% fotografią. 2,9% respondentów należało do kółek teatralnych, 6,5% tańczyło w klubach, a 2,4% śpiewało.

Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia rekreacyjne, wypoczynek, kino, środki masowego przekazu, rozkład zajęć
TESE descriptors: leisure education, out-of-school-hours provision, supervised study, leisure activities, leisure, cinema, mass media, timetable
Publikacje:
  • Śnieżyński, M. (1996). Jak spędza czas wolny młodzież liceów ogólnokształcących? Cz. I. Wychowawca, 7/8, 13-14.
  • Śnieżyński, M. (1996). Jak spędza czas wolny młodzież liceów ogólnokształcących? Cz. II. Wychowawca, 9, 15-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"