Abstrakt: |
Celem ankiety było poznanie opinii uczniów o wychowawcach. Ankietę pt. Badanie postaw uczniów przeprowadzono w szkołach podstawowych położonych w gminie miejsko-wiejskiej. W kwestionariuszu zawarto trzy grupy problemowe – jedna z nich dotyczyła opinii uczniów o nauczycielach, w tym m.in.: przekonania o życzliwości nauczycieli wobec klasy, o wysokim poziomie zawodowym nauczyciela oraz o życzliwości wychowawcy wobec klasy. Respondenci – uczniowie klas ósmych w szkołach podstawowych – uważali, że ich wychowawcy są wobec nich bardzo życzliwi. Dużo niżej ankietowani ocenili kwalifikacje zawodowe swoich nauczycieli. Uczniowie zatem nie wierzyli, że ich nauczyciele są dość kompetentni, by przygotować ich do egzaminów do szkół średnich. Najniżej ankietowani ocenili życzliwość nauczycieli wobec ich klasy. Wynika to prawdopodobnie z tego, że największą uwagę klasie poświęcają przede wszystkim wychowawcy, a nie nauczyciele innych przedmiotów. Z jednej strony świadczy to o zaufaniu uczniów wobec wychowawców, w których mogą szukać oparcia w trudnych sytuacjach. Z drugiej strony jednak przekonanie o nieżyczliwości nauczycieli wobec klasy pogłębia opozycję między „dobrym wychowawcą” a „złymi nauczycielami”. |