Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół zawodowych na temat kształcenia zawodowego; badanie stanowiło jeden z etapów badań ewaluacyjnych eksperymentu pedagogicznego, prowadzonego na podstawie dokumentacji programowej o budowie modułowej. Ankietą objęto uczniów 31 szkół zawodowych kończących cykle kształcenia w 19 zawodach (36 klas; N = 644). Wśród głównych niedostatków edukacji zawodowej wskazano na niedostateczne przygotowanie warsztatów szkolnych, przestarzały park maszynowy warsztatów szkolnych, kształcenie w zawodach bez popytu na rynku pracy, zwracanie niewielkiej uwagi na kształtowanie umiejętności kluczowych. Pomimo wprowadzenia nowoczesnych programów kształcenia zawodowego opracowanych w czasie realizacji programu PHARE UPET i IMPROVE uczniowie nadal doświadczali skutków niedofinansowania szkół zawodowych i warsztatów, a kierowani do zakładów pracy w ramach praktyk zawodowych nadal byli traktowani jako tania siła robocza do realizacji bieżących zadań. Ponadto, wyniki pierwszego etapu badań (Identyfikacja i diagnoza wewnętrznego systemu oceny, Program IMPROVE, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom) ujawniły korelację opinii uczniów ze średnimi wynikami kształcenia, wyrażonymi ocenami szkolnymi. |