BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinia uczniów o swoim przygotowaniu do wykonywania zawodu
Projekt badawczy:
  • Ocena efektywności kształcenia zawodowego, prowadzonego na podstawie dokumentacji programowych powstałych w ramach Programu UPET/IMPROVE
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1996 – 1998
Badacz: Ireneusz Woźniak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół zawodowych na temat kształcenia zawodowego; badanie stanowiło jeden z etapów badań ewaluacyjnych eksperymentu pedagogicznego, prowadzonego na podstawie dokumentacji programowej o budowie modułowej. Ankietą objęto uczniów 31 szkół zawodowych kończących cykle kształcenia w 19 zawodach (36 klas; N = 644). Wśród głównych niedostatków edukacji zawodowej wskazano na niedostateczne przygotowanie warsztatów szkolnych, przestarzały park maszynowy warsztatów szkolnych, kształcenie w zawodach bez popytu na rynku pracy, zwracanie niewielkiej uwagi na kształtowanie umiejętności kluczowych. Pomimo wprowadzenia nowoczesnych programów kształcenia zawodowego opracowanych w czasie realizacji programu PHARE UPET i IMPROVE uczniowie nadal doświadczali skutków niedofinansowania szkół zawodowych i warsztatów, a kierowani do zakładów pracy w ramach praktyk zawodowych nadal byli traktowani jako tania siła robocza do realizacji bieżących zadań. Ponadto, wyniki pierwszego etapu badań (Identyfikacja i diagnoza wewnętrznego systemu oceny, Program IMPROVE, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom) ujawniły korelację opinii uczniów ze średnimi wynikami kształcenia, wyrażonymi ocenami szkolnymi.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, przyuczenie do zawodu, szkoła średnia o profilu zawodowym, ewaluacja przez słuchaczy, uczeń
TESE descriptors: vocational education and training, apprenticeship, vocational school, evaluation by students, pupil
Publikacje:
  • Woźniak, I. (1999). Wyniki badań opinii uczniów o swoim przygotowaniu do wykonywania zawodu. Pedagogika Pracy, 34, 67-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"