BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie absolwentów kursów kwalifikacyjnych organizowanych przez zakłady pracy o ich przydatności do zawodu
Data: 2010
Badacz: Elżbieta Błaszczyk-Kubielska
Abstrakt:

Badaniem objęto osoby z województwa zachodniopomorskiego. Rozesłano łącznie 1000 kwestionariuszy ankiety; zwrot otrzymano od 710 osób. Do analizy zakwalifikowano 560 kwestionariuszy wypełnionych przez absolwentów kursów kwalifikacyjnych przygotowujących do różnych zawodów, m.in. spawacza elektrycznego i gazowego. 37,68% badanych zadeklarowało, że po odbytym kursie od razu byli gotowi i zdolni do podjęcia pracy zawodowej. 27,14% jednak zdecydowałoby się do pracy w zawodzie tylko pod kierunkiem doświadczonego pracownika. 15,89% uważało, że byli zdolni do samodzielnego wykonywania zawodu, ale po odpowiednim przeszkoleniu. 11,61% podjęłoby pracę w zawodzie pod okiem doświadczonego pracownika i po odpowiednim przeszkoleniu. 67,32% respondentów twierdziło, że wiedza zdobyta w ramach kursu kwalifikacyjnego była odpowiednia do wykonywanej pracy. 18,21% ankietowanych jednak potrzebowało dodatkowego uzupełnienia wiedzy ogólnozawodowej mimo ukończonego kursu. 10,37% absolwentów deklarowało, że wiedza ogólnozawodowa zdobyta na kursie została w minimalnym stopniu wykorzystana w pracy. 2,14% badanych w ogóle nie wykorzystało w pracy wiedzy ogólnozawodowej zdobytej w ramach kursu kwalifikacyjnego. 472% badanych skarżyło się, że liczba godzin przeznaczonych na kursie na podstawową wiedzę teoretyczną była zbyt duża; 40,1% uznało ją za wystarczającą. 52,8% respondentów było zdania, że w ramach kursu przeznaczono zbyt małą liczbę godzin na umiejętności specjalistyczne. Jeśli chodzi o ogólnozawodową wiedzę teoretyczną, 35,5% absolwentów uważało, że przeznaczono na nią zbyt dużą liczbę godzin, 39,8% uważało liczbę godzin przeznaczoną na realizację tego programu za wystarczającą, a 15,5% za zbyt małą.

Autorskie słowa kluczowe: opinie, kurs
Author's Keywords: opinions
Deskryptory TESE: kurs, doskonalenie zawodowe w toku pracy, szkolenie praktyczne, absolwent, wiedza
TESE descriptors: course, in-service training, practical training, school leaver, knowledge
Publikacje:
  • Błaszczyk-Kubielska, E. (2011). Opinie absolwentów kursów kwalifikacyjnych organizowanych przez zakłady pracy o ich przydatności do zawodu. Przegląd Humanistyczny. Pedagogika. Politologia. Filologia, 5, 101-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"