BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Od monologu do dialogu edukacyjnego
Instytucja:
Data: 1990 – 1992
Badacz: Marian Śnieżyński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów na temat możliwości dialogu w kształceniu szkolnym. W badaniu wzięło udział 284 uczniów klas trzecich z 20 liceów ogólnokształcących w południowej Polsce. Tylko 49 respondentów zgodziło się z opinią mówiącą, że uczniowie mają możliwość samodzielnie formułować problemy dydaktyczno-wychowawcze. 48 licealistów uważało, że mogą oni wysuwać własne hipotezy; tyle samo osób twierdziło, że w ich szkołach szanuje się odmienne poglądy. 85 respondentów zgodziło się, że nauczyciele dopuszczają ich do zadawania pytań. 57 badanych uważało, że nauczyciele stwarzają warunki do mówienia prawdy. Tylko 37 osób twierdziło, że uczniowie mogą prezentować własne poglądy i opinie w szkole. Badani chcieliby, aby podczas lekcji nauczyciele stwarzali im większe możliwości do dyskusji i wyrażania własnych poglądów; pisano m.in.: Uczeń powinien mieć większą swobodę w wypowiadaniu się, tzn. nie bać się powiedzieć tego, o czym sam pomyślał. Wiele jest osób, które często chciałyby coś powiedzieć, ale boją się, że to byłoby niezgodne z obowiązującą regułą. Profesorowie powinni mobilizować uczniów do formułowania samodzielnych wniosków, przecież każdy człowiek potrafi. Do zadań kształcenia opartego na dialogu powinny należeć takie czynniki jak: rozwijanie zdolności do sprawnego i twórczego myślenia; pomoc uczniom w kształtowaniu wewnętrznej wolności, szlachetności, miłości i odpowiedzialności; rozwijanie zdolności do przyjaźni i szacunku wobec innych osób; danie uczniom trwałych i gruntownych podstaw do samowychowania; pomoc uczniom w zbliżaniu się do doskonałego człowieczeństwa.

Deskryptory TESE: edukacja, postawa wobec szkoły, ocena uczących się, ocena nauczycieli, jakość nauczania, jakość kształcenia, krytycyzm
TESE descriptors: education, attitude towards school, evaluation of students, evaluation of teachers, teaching quality, quality of education, critical sense
Publikacje:
  • Śnieżyński, M. (1999). Od monologu do dialogu edukacyjnego (3). Wychowawca, 1, 8-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"