BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Od nauczyciela adaptacyjnego do autonomicznego. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli a efektywność pracy
Data: 2002 – 2003
Badacz: Joanna Łukasik
Abstrakt:

Przedmiotem badania był stosunek nauczycieli do dokształcania i doskonalenia zawodowego. Materiał badawczy zebrano w ramach badań ankietowych dotyczących ról zawodowych i rodzinnych nauczycieli; w badaniu udział wzięło 317 nauczycieli z centralnej i południowo-wschodniej Polski. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele systematycznie uzupełniali swoją wiedzę ogólną i pedagogiczną, najczęściej poprzez korzystanie z czasopism specjalistycznych (76,97%) i literatury specjalistycznej (75,08%). Ponad połowa badanych uczestniczyła w kursach doszkalających (56,78%), rzadziej podejmowano studia podyplomowe (39,43%). Motywacją stojącą najczęściej za zdobywaniem nowej wiedzy były własne ambicje (48,9%) i chęć lepszego przekazywania wiedzy uczniom (47,63%) oraz wzbogacanie własnego warsztatu pracy i w konsekwencji efektywniejsza praca z uczniami (43,22%). Najczęściej wskazywanymi utrudnieniami w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym były przyczyny finansowe i rodzinne (76,97%). Duża odległość miejsca dokształcania od miejsca zamieszkania stanowiła przeszkodę dla 24,09% nauczycieli, brak dostępu do ciekawych ofert w pobliżu miejsca zamieszkania odczuwało 13,56% badanych.

Deskryptory TESE: nauczyciel, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, zawód nauczyciela, kurs, motywacja
TESE descriptors: teacher, in-service teacher training, in-service training, teaching profession, course, motivation
Publikacje:
  • Łukasik, J. (2006). Od nauczyciela adaptacyjnego do autonomicznego. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli a efektywność pracy. Edukacja, 1, 69-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"