Abstrakt: |
Przedmiotem badania był stosunek nauczycieli do dokształcania i doskonalenia zawodowego. Materiał badawczy zebrano w ramach badań ankietowych dotyczących ról zawodowych i rodzinnych nauczycieli; w badaniu udział wzięło 317 nauczycieli z centralnej i południowo-wschodniej Polski. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele systematycznie uzupełniali swoją wiedzę ogólną i pedagogiczną, najczęściej poprzez korzystanie z czasopism specjalistycznych (76,97%) i literatury specjalistycznej (75,08%). Ponad połowa badanych uczestniczyła w kursach doszkalających (56,78%), rzadziej podejmowano studia podyplomowe (39,43%). Motywacją stojącą najczęściej za zdobywaniem nowej wiedzy były własne ambicje (48,9%) i chęć lepszego przekazywania wiedzy uczniom (47,63%) oraz wzbogacanie własnego warsztatu pracy i w konsekwencji efektywniejsza praca z uczniami (43,22%). Najczęściej wskazywanymi utrudnieniami w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym były przyczyny finansowe i rodzinne (76,97%). Duża odległość miejsca dokształcania od miejsca zamieszkania stanowiła przeszkodę dla 24,09% nauczycieli, brak dostępu do ciekawych ofert w pobliżu miejsca zamieszkania odczuwało 13,56% badanych. |