BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co warta jest wielokryterialna ocena pisemnych prac maturalnych
Data: 1996 – 1997
Badacz: Irena Majkowska, Bolesław Niemierko
Abstrakt:

Celem badania nad użytecznością wielokryterialnego punktowania maturalnej pracy pisemnej z języka polskiego (kryteria i schemat autorstwa Emilii Kuczyńskiej) było znalezienie odpowiedzi na pytania: jak zastosowanie tego schematu wpływa na ocenianie prac pisemnych z języka polskiego; na ile odrębne są poszczególne kryteria oceny prac; jakie znaczenie ma tematyka pracy dla oceny osiągnięć polonistycznych maturzysty; jakie są różnice między ocenianiem prac na maturze próbnej i na maturze regulaminowej przez niezależną komisję; jak duże są stałe różnice między oceniającymi prace; jakie prace są najtrudniejsze do oceny; jakie są różnice między ocenianiem prac przez nauczycieli danych uczniów a niezależne komisje; ilu oceniających potrzeba, aby osiągnąć pewność oceny prac. Dziewięciu polonistów oceniało równolegle i niezależnie: 14 prac wylosowanych z matury próbnej w 1996 roku bez zastosowania schematu punktowania oraz po kilku miesiącach te same 14 prac z zastosowaniem schematu, 10 wylosowanych prac z matury próbnej w 1997 i 10 prac tych samych uczniów z matury regulaminowej w 1997. Nie wykazano statystycznego wpływu posługiwania się kryteriami na rozkłady ocen prac; nie wykazano statystycznej odrębności kryteriów oceny prac w wyjątkiem kryterium grafii, pozostałe były wysoce spójne; nie potwierzono wpływu zmiany tematyki na oceny osiągnięć polonistycznych maturzystów. Stałe różnice między oceniającymi prace były wśród doświadczonych nauczycieli niewielkie, z pomiarowego punktu widzenia mniej przydatni byli nauczyciele o surowych wymaganiach i zmieniający poziom z sesji na sesję. Najtrudniejsze do oceny okazały się prace na poziomie nieco powyżej przeciętnej, wyczerpujące temat, ale słabe pod względem językowym. Nie wykazano różnic trafności oceniania prac przez nauczycieli i członków niezależnych komisji, stwierdzono znaczne podniesienie ocen na maturze regulaminowej (uznano to za wpływ egzaminu). Zadowalającą pewność oceny prac uzyskano w przypadku trzech oceniających.

Deskryptory TESE: ocenianie, praca pisemna, sposób oceny, kryterium oceny, egzamin
TESE descriptors: marking, written work, evaluation method, evaluation criterion, examination
Publikacje:
  • Niemierko, B. i Majkowska, I. (1998). Co warta jest wielokryterialna ocena pisemnych prac maturalnych. Edukacja, 3, 28-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"