BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie nauczycieli do wykorzystania metod i technik komputerowych w procesie kształcenia
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Barbara Kędzierska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie aktualnego stanu informatycznego (TIK) przygotowania nauczycieli do wykorzystania komputera jako uniwersalnego środka dydaktycznego oraz ewentualnych słabości w tym przygotowaniu. Problemy szczegółowe: w jakim celu nauczyciele wykorzystują metody i techniki komputerowe w procesie nauczania; jaka jest ocena uczniów najczęściej stosowanych metod i technik na lekcjach; jaka jest samoocena studentów w zakresie ich umiejętności wykorzystania komputera jako środka dydaktycznego w przyszłej pracy nauczyciela; jaka jest relacja między przygotowaniem informatycznym nauczycieli a sposobami wykorzystania komputera jako środka dydaktycznego podczas lekcji; jaka jest relacja między stażem pracy nauczyciela a wykorzystaniem technik i metod komputerowych w nauczaniu; jaka jest relacja między możliwością łatwego dostępu nauczycieli do sprzętu komputerowego a częstotliwością stosowania komputera w procesie nauczania. Sondażem objęto 224 nauczycieli i 436 uczniów szkół podstawowych i średnich południowej Polski i 255 studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, przeprowadzono wywiady z 25 dyrektorami badanych szkół. Wyniki dotyczące nauczycieli: 32% nie zetknęło się z komputerami i wiedzą na ich temat; 92% było zdania, że nauczyciel powinien mieć podstawowy zakres wiedzy informatycznej, z czego 18% uznało to za niezbędne; 31% miało przedmiot informatyczny w szkole średniej; 28% na studiach dziennych; 11% odbyło informatyczne studia podyplomowe lub miało przedmiot informatyczny na studiach podyplomowych; 17% przeszło kursy specjalistyczne; 12% wskazało inne źródła wiedzy informatycznej; 92% uznało swoją wiedzę za niewystarczającą; 88% chciało ją uzupełnić, wraz ze stażem pracy rosła liczba osób negatywnie ustosunkowanych do możliwości uzupełnienia wykształcenia; według 28% przeszkodą w uzupełnieniu wykształcenia informatycznego były ograniczenia czasowo-finansowe; komputer jako środek dydaktyczny wykorzystywało na lekcji 11%; 60% deklarowało chęć wykorzystania komputera jako środka dydaktycznego pod warunkiem uzupełnienia przygotowania; 65% uważało, że wykorzystanie metod i technik komputerowych ma dobry wpływ na efekty procesu nauczania; bez względu na staż nauczyciele zdawali sobie sprawę, że komputer to uniwersalne narzędzie pracy. Wyniki dotyczące uczniów: z komputerami nie zetknęło się 3%; 0,7% uznało wiedzę o komputerach za zbędną; dla 63% miejscem pierwszego kontaktu z komputerem był dom; dla 18% rodzina, znajomi; dla 16% szkoła; ponad 70% chciałoby go wykorzystywać na lekcji; 84% na wszystkich przedmiotach; 3% mogło korzystać z komputera na przedmiotach innych niż informatyczne; 44% nie miało w szkole kontaktu z komputerami; 83% stwierdziło, że znajomość komputera pomaga w nauce. Wyniki dotyczące studentów: 95% uznało swoją znajomość metod i technik komputerowych za niewystarczającą; 95% stwierdziło, że wiedza informatyczna jest potrzebna nauczycielowi w pracy; 67% odpowiedziało, że podczas zajęć innych niż informatyczne komputer był wykorzystywany jako środek dydaktyczny; 59% stwierdziło, że komputer wykorzystywany na zajęciach ma wpływ na stosunek studentów do danego przedmiotu.

Deskryptory TESE: komputer, alfabetyzacja komputerowa, sprzęt komputerowy, sprzęt informatyczny, nauczyciel, student, użytkowanie komputerów, nauczanie wspomagane komputerem, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer, computer literacy, hardware, ICT equipment, teacher, student, computer usage, computer-assisted learning, ICT
Publikacje:
  • Kędzierska, B. (1998). Przygotowanie nauczycieli do wykorzystania metod i technik komputerowych w procesie kształcenia. Edukacja, 3, 75-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"