BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji wdrażanej w Polsce od 1999 roku
Instytucja:
Data: 2002 – 2003
Badacz: Joanna Michalak
Abstrakt:

Zbadano przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji wdrażanej od 1999 roku. Przedmiotem ogólnopolskich badań było funkcjonowanie i uwarunkowanie systemu doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego (lata: 1999-2002). Do badań wytypowano 447 placówek doskonalących nauczycieli. Były to placówki publiczne (123) i niepubliczne (324). Ponadto badaniami objęto 5892 szkoły (dobór za pomocą generatora liczb losowych) z każdego województwa (zarówno z miast, jak i wsi). W badaniach wzięli udział dyrektorzy placówek (179). Doniesienie ilustruje wyniki dotyczące m.in. form doskonalenia zawodowego podejmowanego przez nauczycieli. Najbardziej popularne okazują się kursy (1495 wskazań). 894 respondentów wskazało na studia podyplomowe, a 589 – na szkolenia. Ponadto doniesienie pokazuje opinię badanych dyrektorów placówek doskonalenia nauczycieli na temat przybliżenia nauczycielom założeń reformy edukacji przez formy doskonalenia organizowane w latach 1999-2002. 81 dyrektorów wskazało, że zostali oni poinformowani o założeniach reformy edukacji w stopniu wysokim. Ponad 46% nauczycieli zaznaczyło odpowiedź: „raczej tak” w odniesieniu do przybliżenia im założeń reformy edukacyjnej (1061 badanych wskazało na średni stopień poinformowania ze względu na niewystarczającą ilość otrzymanych materiałów bądź niskie kompetencje osób wykładających).

Deskryptory TESE: nauczyciel, reforma szkolnictwa, Polska, postawa, dyrektor szkoły, placówka edukacyjna, kształcenie przygotowawcze nauczycieli, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: teacher, educational reform, Poland, attitude, headteacher, educational institution, initial teacher education, vocational education and training, teacher education
Publikacje:
  • Michalak, J. (2004-2005). Przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji wdrażanej w Polsce od 1999 roku. Neodidagmata, 27/28, 95-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"