Tytuł badania: |
Przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji wdrażanej w Polsce od 1999 roku |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 – 2003 |
Badacz: |
Joanna Michalak |
Abstrakt: |
Zbadano przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji wdrażanej od 1999 roku. Przedmiotem ogólnopolskich badań było funkcjonowanie i uwarunkowanie systemu doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego (lata: 1999-2002). Do badań wytypowano 447 placówek doskonalących nauczycieli. Były to placówki publiczne (123) i niepubliczne (324). Ponadto badaniami objęto 5892 szkoły (dobór za pomocą generatora liczb losowych) z każdego województwa (zarówno z miast, jak i wsi). W badaniach wzięli udział dyrektorzy placówek (179). Doniesienie ilustruje wyniki dotyczące m.in. form doskonalenia zawodowego podejmowanego przez nauczycieli. Najbardziej popularne okazują się kursy (1495 wskazań). 894 respondentów wskazało na studia podyplomowe, a 589 – na szkolenia. Ponadto doniesienie pokazuje opinię badanych dyrektorów placówek doskonalenia nauczycieli na temat przybliżenia nauczycielom założeń reformy edukacji przez formy doskonalenia organizowane w latach 1999-2002. 81 dyrektorów wskazało, że zostali oni poinformowani o założeniach reformy edukacji w stopniu wysokim. Ponad 46% nauczycieli zaznaczyło odpowiedź: „raczej tak” w odniesieniu do przybliżenia im założeń reformy edukacyjnej (1061 badanych wskazało na średni stopień poinformowania ze względu na niewystarczającą ilość otrzymanych materiałów bądź niskie kompetencje osób wykładających). |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, reforma szkolnictwa, Polska, postawa, dyrektor szkoły, placówka edukacyjna, kształcenie przygotowawcze nauczycieli, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie nauczycieli |
TESE descriptors: |
teacher, educational reform, Poland, attitude, headteacher, educational institution, initial teacher education, vocational education and training, teacher education |
Publikacje: |
- Michalak, J. (2004-2005). Przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji wdrażanej w Polsce od 1999 roku. Neodidagmata, 27/28, 95-106.
|