BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie nauczycieli do pracy w szkole w ich własnej opinii
Instytucja:
Data: 1987 – 1989
Badacz: Roman Adamski, Teresa Kobylarczyk, Marian Ochmański, Mieczysława Patalita, Bogdan Raurowicz
Abstrakt:

Celem badania była ocena przygotowania do pracy w szkole nauczycieli z małych miast. W badaniu wykorzystano: ankietę dla nauczycieli (część pierwsza zawierała dane osobiste respondenta; część druga dotyczyła przygotowania do zawodu; cześć trzecia – motywów wyboru zawodu, zadowolenia z wykonywanej pracy itp.; część czwarta – obciążenia pracą zawodową i społeczną; część piąta – sposobów przygotowywania się do lekcji, formy i metody prowadzenia zajęć itp.), wywiad z dyrektorami szkół (rozmowa kierowana), obserwację dorywczą, analizę dokumentów szkolnych (protokoły z posiedzeń rad pedagogicznych i hospitacji lekcji, arkusze spostrzeżeń, arkusze oceny pracy nauczyciela, zapisy w dziennikach lekcyjnych, plany lekcji, konspekty, kroniki szkolne, protokoły posiedzeń komitetu rodzicielskiego itp.), obliczenia statystyczne testem t-Studenta i chi-kwadrat. Badanie objęło 396 nauczycieli ze szkół podstawowych (w tym 91,1% kobiet i 8,9% mężczyzn) i 235 ze szkół ponadpodstawowych (licea ogólnokształcące, licea i szkoły zawodowe, technika, studium medyczne, szkoły dokształcające) (w tym 68,3% kobiet i 31,7% mężczyzn). Badania przeprowadzono na terenie Kraśnika, Pionek, Nowego Dworu Mazowieckiego i Tomaszowa Mazowieckiego. Zgodnie z wynikami badań nauczyciele byli dobrze przygotowani do zawodu pod względem merytorycznym, lecz prezentowali braki pod względem metodycznym i pedagogiczno-psychologicznym. Opinię taką wyrażali zarówno dyrektorzy szkół, jak i sami nauczyciele, przy czym starsi nauczyciele surowiej od młodszych oceniali zdolności absolwentów uczelni i szkół kierunkowych w zakresie umiejętności prowadzenia lekcji, indywidualnej pracy z uczniami (szczególnie wybitnie uzdolnionymi) i organizowania pracy wychowawczej. Wszyscy badani uważali, że na uniwersytetach i w zakładach kształcenia nauczycieli należało: zwiększyć limit czasu przeznaczonego praktyki pedagogiczne i przedmiotowe; pogłębić studia w zakresie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej; polepszyć przygotowanie do pracy wychowawczej oraz współpracy z organizacjami młodzieżowymi i środowiskami lokalnymi; wpoić studentom przekonanie o konieczności kształcenia ustawicznego, samokształcenia i doskonalenia się; polepszyć organizację nauki języków obcych i obsługi technicznych środków nauczania; ustanowić własne szkoły ćwiczeń. Do czynników mających wpływ na pracę i osiągnięcia nauczycieli należały (oprócz wykształcenia i stażu pracy) niektóre cechy osobowości (ambicja, zaangażowanie, odpowiedzialność itp.), sytuacja mieszkaniowa i materialna, dyscyplina pracy oraz wyposażenie szkół – utrudnienia powodowały ciasnota, brak pomocy naukowych, pracowni przedmiotowych, laboratoriów językowych, sal gimnastycznych itp.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, nauczyciel, praca, kształcenie nauczycieli, kompetencje, zawód nauczyciela
TESE descriptors: vocational education and training, teacher, labour, teacher education, competence, teaching profession
Publikacje:
  • Ochmański, M. (1991). Przygotowanie nauczycieli do pracy w szkole w ich własnej opinii. W: M. Ochmański (red.), Teoria i praktyka pedagogicznego kształcenia nauczycieli (s. 17-42). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"