BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie nauczycieli do integrowania treści edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Elżbieta Buchcic
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie, w jakiej mierze nauczyciele posiadają kwalifikacje do integrowania treści edukacji wczesnoszkolnej. Próbę badawczą stanowiła grupa 72 nauczycieli zatrudnionych w województwie świętokrzyskim. Do analizy wyników wykorzystano podstawowe metody statystyczne. Na podstawie wyników stwierdzono, że badani teoretycznie byli gotowi do prowadzenia zajęć oraz mieli doświadczenie pedagogiczne. Wśród respondentów 66,7% potwierdziło uzyskanie odpowiednich kwalifikacji podczas studiów, 20,8% nie podzieliło tego zdania, natomiast 12,5% nie udzieliło żadnej odpowiedzi. Podejmując doskonalenie zawodowe w kierunku integracji treści nauczania w szkole, respondenci najczęściej korzystali z następujących form: samodokształcanie (70 osób), studia podyplomowe organizowane przez ośrodki akademickie (58 osób), warsztaty organizowane przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli (42 osoby), spotkania przedmiotowo-metodyczne (24 osoby), spotkania z wydawnictwami (15 osób). Wykazano, że najpopularniejszą ukończoną formą doskonalenia wśród badanych nauczycieli było: Spójrz inaczej 88,9%; w następnej kolejności: ocenianie w klasach I-III 84,7%; kursy komputerowe 73,6%; metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym 63,9%; nauczanie zintegrowane 58,3%; pomiar dydaktyczny 30,5%; techniki twórczego myślenia 25,0%; języki obce w nauczaniu wczesnoszkolnym 25,0%; organizacja procesu nauczania w pracy zespołów kompensacyjno-wyrównawczych 19,4%; gimnastyka korekcyjna 16,7% oraz stymulacja rozwoju dziecka 8,3%. Dowiedziono, że doskonalenie zawodowe nauczycieli miało zasadniczy wpływ na osiągnięcia uczniów (84%).

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, edukacja, samokształcenie, przedmiot zintegrowany, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doświadczenie zawodowe, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: generalist teacher, education, self-instruction, integrated course, in-service teacher training, professional experience, teacher education
Publikacje:
  • Buchcic, E. (2007). Przygotowanie nauczycieli do integrowania treści edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1(21), 37-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"