Abstrakt: |
Celem badania było zweryfikowanie, w jakiej mierze nauczyciele posiadają kwalifikacje do integrowania treści edukacji wczesnoszkolnej. Próbę badawczą stanowiła grupa 72 nauczycieli zatrudnionych w województwie świętokrzyskim. Do analizy wyników wykorzystano podstawowe metody statystyczne. Na podstawie wyników stwierdzono, że badani teoretycznie byli gotowi do prowadzenia zajęć oraz mieli doświadczenie pedagogiczne. Wśród respondentów 66,7% potwierdziło uzyskanie odpowiednich kwalifikacji podczas studiów, 20,8% nie podzieliło tego zdania, natomiast 12,5% nie udzieliło żadnej odpowiedzi. Podejmując doskonalenie zawodowe w kierunku integracji treści nauczania w szkole, respondenci najczęściej korzystali z następujących form: samodokształcanie (70 osób), studia podyplomowe organizowane przez ośrodki akademickie (58 osób), warsztaty organizowane przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli (42 osoby), spotkania przedmiotowo-metodyczne (24 osoby), spotkania z wydawnictwami (15 osób). Wykazano, że najpopularniejszą ukończoną formą doskonalenia wśród badanych nauczycieli było: Spójrz inaczej 88,9%; w następnej kolejności: ocenianie w klasach I-III 84,7%; kursy komputerowe 73,6%; metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym 63,9%; nauczanie zintegrowane 58,3%; pomiar dydaktyczny 30,5%; techniki twórczego myślenia 25,0%; języki obce w nauczaniu wczesnoszkolnym 25,0%; organizacja procesu nauczania w pracy zespołów kompensacyjno-wyrównawczych 19,4%; gimnastyka korekcyjna 16,7% oraz stymulacja rozwoju dziecka 8,3%. Dowiedziono, że doskonalenie zawodowe nauczycieli miało zasadniczy wpływ na osiągnięcia uczniów (84%). |