Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź pytanie: jak nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji muzycznej? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. O wypełnienie autorskiego kwestionariusza poproszono 120 nauczycielek (dobór próby miał charakter losowy). Grupa respondentek była jednolita pod względem wykształcenia (100% wyższe). Różnice odnotowano w zakresie uzyskanego stopnia awansu zawodowego oraz stażu pracy. Wśród badanych 35% stanowiły nauczycielki mianowane, 33,3% – kontraktowe, 16,7% – stażystki, 15% – nauczycielki dyplomowane. Zdaniem ankietowanych najistotniejsze w pracy pedagoga były funkcje wychowawcze i dydaktyczne (w dalszej kolejności: opiekuńcze oraz badawcze). Ponadto według respondentek warunkiem skutecznego nauczania było posiadanie niezbędnej wiedzy (w tym: metodycznej, merytorycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami większość badanych oceniła swoje przygotowanie do pracy z dziećmi jako dobre. Natomiast w zakresie przygotowania metodycznego 50% osób określiło swoje kompetencje jako bardzo dobre. Za najważniejsze kompetencje potrzebne do prowadzenia zajęć muzycznych uznano przygotowanie metodyczno-merytoryczne (100%), umiejętności praktyczne (91,67%), kulturę muzyczną (72,50%), a także wiedzę o muzyce (50%). Ustalono ponadto, że do najbardziej odczuwalnych braków w przygotowaniu do prowadzenia zajęć muzycznych nauczycielki zaliczyły: brak umiejętności gry na instrumencie klawiszowym (63,33%), za małe godzinowo praktyczne przygotowanie do prowadzenia zajęć muzycznych (49,17%), a także zbyt małą znajomość literatury muzycznej do wykorzystania w pracy z dziećmi (25,83%). |