BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: wrzesień 2013 – październik 2013
Badacz: Anna Pękala
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź pytanie: jak nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji muzycznej? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. O wypełnienie autorskiego kwestionariusza poproszono 120 nauczycielek (dobór próby miał charakter losowy). Grupa respondentek była jednolita pod względem wykształcenia (100% wyższe). Różnice odnotowano w zakresie uzyskanego stopnia awansu zawodowego oraz stażu pracy. Wśród badanych 35% stanowiły nauczycielki mianowane, 33,3% – kontraktowe, 16,7% – stażystki, 15% – nauczycielki dyplomowane. Zdaniem ankietowanych najistotniejsze w pracy pedagoga były funkcje wychowawcze i dydaktyczne (w dalszej kolejności: opiekuńcze oraz badawcze). Ponadto według respondentek warunkiem skutecznego nauczania było posiadanie niezbędnej wiedzy (w tym: metodycznej, merytorycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami większość badanych oceniła swoje przygotowanie do pracy z dziećmi jako dobre. Natomiast w zakresie przygotowania metodycznego 50% osób określiło swoje kompetencje jako bardzo dobre. Za najważniejsze kompetencje potrzebne do prowadzenia zajęć muzycznych uznano przygotowanie metodyczno-merytoryczne (100%), umiejętności praktyczne (91,67%), kulturę muzyczną (72,50%), a także wiedzę o muzyce (50%). Ustalono ponadto, że do najbardziej odczuwalnych braków w przygotowaniu do prowadzenia zajęć muzycznych nauczycielki zaliczyły: brak umiejętności gry na instrumencie klawiszowym (63,33%), za małe godzinowo praktyczne przygotowanie do prowadzenia zajęć muzycznych (49,17%), a także zbyt małą znajomość literatury muzycznej do wykorzystania w pracy z dziećmi (25,83%).

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, kompetencje, edukacja muzyczna, edukacja wczesnoszkolna
Author's Keywords: teacher, competences, music education, early school education
Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, edukacja przedszkolna, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, dziecko, muzyka
TESE descriptors: teaching, teacher, pre-primary education, teaching qualification, competence, child, music
Publikacje:
  • Pękala, A. (2014). Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1, 97-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"