BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie pedagogów środowiskowych do pracy z młodzieżą zagrożoną w środowisku
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Edyta Laurman-Jarząbek, Monika Szpringer
Abstrakt:

Badanie miało charakter ewaluacyjny i zostało przeprowadzone w ramach projektu szkoleniowego Podniesienie kwalifikacji zawodowych pedagogów środowiskowych. Celem warsztatów było poszerzenie wiedzy na temat problemów młodzieży oraz zapoznanie się z różnymi metodami pracy. Szkoleniem objęto 128 pedagogów środowiskowych. Uczestników podzielono na cztery grupy liczące po 32 osoby każda, w których odbywały się zajęcia teoretyczne, prowadzone przez nauczycieli akademickich; warsztaty praktyczne prowadzono w grupach 16-osobowych. Tematyka szkolenia obejmowała zagadnienia związane m.in. z umiejętnością współpracy z instytucjami w środowisku lokalnym, umiejętnością stawiania diagnozy uwarunkowań współczesnych zagrożeń, umiejętnością dostosowania i realizacji programów Unii Europejskiej do potrzeb społeczeństwa w danym środowisku czy umiejętnościami organizowania i kierowania małymi grupami społecznymi. Do zebrania materiału ewaluacyjnego zastosowano kwestionariusz ankiet. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami niemal wszyscy badani potwierdzili, że szkolenia pedagogów środowiskowych są konieczne. Ankietowani zwrócili uwagę na brak wiedzy z zakresu patologii społecznych, środowiskowej profilaktyki oraz psychologii i psychiatrii młodzieży. Dodatkowo wykazano, że ankietowani ocenili szkolenie pod względem treści kształcenia, metodyki zajęć oraz przygotowania prowadzących bardzo wysoko. W zaproponowanych przez uczestników zmianach programu szkoleniowego znalazł się postulat dodania godzin z zakresu terapii i wsparcia rodziny, sekt i subkultur młodzieżowych oraz metod pracy środowiskowej. Do najczęstszych problemów spotykanych w pracy pedagoga zaliczano: palenie papierosów (97,65%), picie alkoholu (92,97%), używanie wulgaryzmów (96,87%), agresję i przemoc (78,90%), używanie narkotyków (65,62%) oraz destrukcyjne grupy młodzieży (75%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, młodzież, dziecko zagrożone, środowisko społeczno-kulturowe, szkolenie praktyczne
TESE descriptors: teacher, competence, teaching qualification, vocational qualification, youth, child at risk, socio-cultural environment, practical training
Publikacje:
  • Szpringer, M. i Laurman-Jarząbek, E. (2009). Przygotowanie pedagogów środowiskowych do pracy z młodzieżą zagrożoną w środowisku. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 230-237). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"