BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Między autonomią a izonomią. Uwarunkowania kształcenia integracyjnego pełnosprawnych i niepełnosprawnych
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Jarosław Bąbka
Abstrakt:

Celem badania było m.in. określenie funkcji założonych i rzeczywistych placówek realizujących edukację integracyjną. Zaprezentowano wyniki dotyczące 10 szkół integracyjnych w Polsce i 43 nauczycieli w nich pracujących. Wśród nauczycieli 81% miało wykształcenie wyższe, 86% ukończyło dodatkowe specjalistyczne kursy. 25% podjęło pracę w oddziale integracyjnym na własną prośbę, 56% za namową innych osób, 16% nie miało wpływu na przydzielenie do grupy integracyjnej. 67% deklarowało znajomość kwestii prawnych regulujących ich działanie w zakresie kształcenia integracyjnego. 91% uważało, że mogą swobodnie decydować o kierunku pracy z dziećmi w klasie; 32% sądziło, że wywierają duży wpływ na to, co dzieje się w szkole, 58% oceniało swój wpływ jako niewielki. Zdaniem 46% badanych problematyka integracyjna była powodem konfliktów w zespole nauczycielskim, 53% zauważało u reszty zespołu pozytywny stosunek do integracji. Wśród problemów przerastających kompetencje i autonomię nauczyciele wskazywali najczęściej: korelację programów szkół masowych i specjalnych realizowanych przez dzieci zdrowe i niepełnosprawne; interpretację i wykorzystywanie w działaniu przepisów ministerialnych i statutów szkół; poszukiwanie optymalnych metod i form pracy z dziećmi pełno- i niepełnosprawnymi; kryteria naboru dzieci do oddziałów integracyjnych; ocenę i klasyfikowanie niepełnosprawnych; zadania nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w realizację edukacji integracyjnej; wizję integracji w klasach IV-VIII. Z 16 przeanalizowanych przez badaczy programów autorskich dziewięć oceniono wysoko, trzy przeciętnie, cztery nisko. Na podstawie analizy oraz rozmów z nauczycielami i dyrektorami stwierdzono, że brakuje jasności co do ich skonstruowania.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kształcenie integracyjne, upośledzenie, specjalne potrzeby edukacyjne, uczeń
TESE descriptors: teacher, inclusive education, disability, special educational needs, pupil
Publikacje:
  • Bąbka, J. (1998). Między autonomią a izonomią. Uwarunkowania kształcenia integracyjnego pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Edukacja, 4, 23-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"