Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę stanu doradztwa zawodowego w województwie warmińsko-mazurskim w kontekście relacji między systemem edukacji a rynkiem pracy. Wśród celów szczegółowych badania znalazły się: opracowanie innowacyjnego systemu monitorowania tendencji rynku jako narzędzia prognostycznego, określenie najważniejszych kierunków zmian na rynku pracy, sporządzenie listy najbardziej poszukiwanych zawodów, kwalifikacji i umiejętności, analiza ofert kształcenia w województwie, zorganizowanie warsztatów mających na celu tworzenie „mostów” komunikacyjnych między lokalnymi instytucjami rynku pracy, przedsiębiorcami i samorządami. Analizie poddano funkcjonowanie następujących instytucji: instytucje szkoleniowe, praktyki zawodowe, doradztwo zawodowe, nauka przedsiębiorczości. Badaniem ilościowym objęto trzy grupy respondentów: pracodawców (N = 1579), uczniów szkół ponadgimnazjalnych (N = 480) i studentów (N = 720). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że największą wadą analizowanego systemu edukacyjno-szkoleniowego były bardzo słabe i nieliczne powiązania z przedsiębiorstwami. Oba światy – edukacja i rynek pracy – funkcjonowały równolegle przy braku bliższej współpracy. System edukacji i szkoleń zawodowych funkcjonował wręcz jako system autoteliczny, nastawiony na zaspokajanie własnych potrzeb. Z kolei mechanizmy polityczne i finansowe, którymi dysponowały podmioty działające na rynku pracy, nie były wykorzystywane w wystarczającym stopniu. |