Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza warunków i jakości życia Polaków w 2009 roku. Badacze przeanalizowali kilka obszarów życia Polaków: warunki życia gospodarstw domowych (dochody, wyżywienie, zasobność materialna, warunki mieszkaniowe, edukacja, kształcenie dzieci, kultura i wypoczynek, korzystanie z opieki zdrowotnej, rynek pracy, niepełnosprawność), indywidualną jakość życia (m.in. zadowolenie z poszczególnych dziedzin i aspektów życia, finanse osobiste i zaufanie do instytucji finansowych, zdrowie, stres życiowy, społeczno-psychologiczny portret wybranych zawodów), stan społeczeństwa obywatelskiego (m.in. postawy i relacje społeczne, kapitał społeczny), korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykluczenie społeczne (ubóstwo i nierówności dochodowe, bezrobocie). W obszarze edukacji zbadano formy aktywności edukacyjnej osób dorosłych, korzystających z usług edukacyjnych, według statusu na rynku pracy. Wyniki badania potwierdziły utrzymującą się w dalszym ciągu niską tendencję do kształcenia ustawicznego osób dorosłych, jak również pogłębiającą się dysproporcję pomiędzy znajomością języków obcych i obsługi komputera wśród ludzi młodych i osób powyżej 35. roku życia. W zakresie rynku pracy badacze zwrócili uwagę na determinanty aktywności zawodowej, potencjał generacji wyżu demograficznego, godzenie posiadania dzieci z pracą zawodową, a także na doskonalenie zawodowe w zestawieniu ze statusem osoby na rynku pracy (zasięg i formy dokształcania zawodowego, kwalifikacje zawodowe a status na rynku pracy w latach 2000-2007 i 2005-2009, aktywność edukacyjna osób dorosłych a dynamika rynku pracy, aktywność edukacyjna a zmiana dochodów gospodarstw domowych osób pracujących, indywidualne determinanty aktywności zawodowej dorosłych). W 2009 r. przebadano 12 381 gospodarstw domowych z 37 841 członkami i indywidualnie 26 178 członków tych gospodarstw w wieku 16 i więcej lat. |