BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza stanu edukacji w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy
Data: październik 2009 – styczeń 2010
Badacz: Ewa Arciszewska, Krzysztof Dziurzyński, Monika Jurewicz, Jadwiga Wicińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy czynników wpływających na jakość procesu nauczania w szkołach zlokalizowanych w dzielnicy Targówek w Warszawie. Próbę badawczą stanowiło 19 dyrektorów, 150 nauczycieli, 469 uczniów i 373 rodziców. Ogółem przebadano 1011 osób. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. W raporcie opisano infrastrukturę edukacyjną dzielnicy Targówek, nauczycieli, rozwój zawodowy nauczycieli, przekonanie nauczycieli na temat nauczania i uczenia się, przywództwo i zarządzanie szkołą w opinii dyrektorów szkół, środowisko społeczne uczniów szkół znajdujących się na terenie dzielnicy, przekonania uczniów na temat klimatu szkoły i klasy, percepcję metod nauczania, ocenę zaangażowania rodziców w sprawy szkoły, oczekiwania rodziców wobec szkoły, przekonania rodziców na temat relacji między uczniem a nauczycielem oraz opinie rodziców na temat własnej aktywności w szkole. W raporcie opublikowano również wnioski i rekomendacje. Wśród preferowanych przez ankietowanych nauczycieli form doskonalenia zawodowego przeważały kursy (88%), następnie m.in. udział w „sieci” współpracy pedagogów (66%), konferencje (63%) oraz zajęcia otwarte (56%). Największe znaczenie dla rozwoju zawodowego okazały się mieć studia podyplomowe (46,5%). Wśród stosowanym metod niezorientowanych na ucznia dominowała praca z podręcznikiem (65%) – w tym najbardziej rozpowszechniona w szkołach podstawowych (68,7%). Natomiast wśród metod aktywizujących przeważała dyskusja (szkoły ponadgimnazjalne – 85%, szkoły podstawowe – 82%, gimnazja – 74%). Zdaniem 44% uczniów w ich klasie nie wszyscy wzajemnie się szanują. Ponad połowa ankietowanej młodzieży (53%) uważała, że pedagodzy uczą ich w sposób zrozumiały, 28% było niezdecydowanych, a 19% oceniło proces kształcenia negatywnie. Dodatkowo na podstawie uzyskanych odpowiedzi rodziców okazało się, że najbardziej akceptowaną formą kontaktów szkoły z rodzicami były zebrania rodzicielskie (w szkołach podstawowych – 96%, gimnazjach – 96%, szkołach maturalnych – 93%).

Deskryptory TESE: nauczanie, proces uczenia się, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, postawa wobec szkoły, nauczyciel, młodzież, uczeń, uczestnictwo, rodzice, placówka edukacyjna, szkoła, uczestnictwo nauczycieli, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: teaching, learning process, teacher-student relation, parent-school relation, attitude towards school, teacher, youth, pupil, participation, parents, educational institution, school, teacher participation, parent participation
Publikacje:
  • Arciszewska E., Jurewicz, M., Wicińska, J. i Dziurzyński, K. (2010). Diagnoza stanu edukacji w Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy. Pobrane z http://urzad.targowek.waw.pl/page/data/notices/2010_09_26_raport_targowek.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"