Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: czy wyniki w nauce dzieci w młodszym wieku szkolnym zależą od poziomu samooceny globalnej; czy osiąganie przez uczniów wysokich wyników w nauce związane jest z wysoką samooceną intelektualną; czy płeć dziecka wpływa na zależność między poziomem samooceny globalnej a wynikami w nauce oraz między poziomem samooceny intelektualnej a wynikami w nauce. Badaniem objęto 72 uczniów (39 chłopców, 33 dziewczęta) klas trzecich ze szkoły podstawowej w Stalowej Woli. Zastosowano test osiągnięć szkolnych (język polski, matematyka, środowisko społeczno-przyrodnicze) oraz narzędzie wykonane na podstawie skali do badania własnej aktywności społecznej A. Guryckiej. Wyniki potwierdziły istnienie związku między samooceną globalną i cząstkową a wynikami w nauce, w grupie dzieci o wysokich wynikach w nauce wysoki poziom samoakceptacji globalnej miało 72,7%, samoakceptacji intelektualnej – 67%, w grupie dzieci o wynikach niskich odpowiednio 9% i 10%; ten trend zależności był widoczny w grupach chłopców i dziewcząt. |