BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom samooceny uczniów a ich osiągnięcia w nauce szkolnej
Data: [1997]
Badacz: Wiesław Sikorski
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między poziomem samooceny uczniów a ich osiągnięciami szkolnymi. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy i jaki związek występuje między poziomem samooceny badanej młodzieży a jej ocenami szkolnymi; jakimi wynikami w nauce legitymuje się młodzież szkół średnich ujawniająca wysoki, średni i niski poziom samooceny. W badaniu uczestniczyło 371 uczniów klas pierwszych i drugich liceum ogólnokształcącego w Nysie. Badani byli w wieku od 16 do 18 lat. Wyniki badania potwierdziły zależność między poziomem samooceny a wynikami szkolnymi (na poziomie istotności statystycznej). 59,6% respondentów z wysokimi wynikami w nauce odznaczało się również wysokim poziomem samooceny. Bardzo dobre rezultaty w nauce osiągało 42,3% uczniów o średniej samoocenie i 17,5% o niskiej. Na podstawie tej zależności stwierdzono, że im lepsza samoocena, tym lepsze wyniki w nauce osiąga uczeń, a tym samym jest lepiej przystosowany do szkoły. Przeciętne rezultaty osiągało 41,6% respondentów o średniej samoocenie i 23,3% o niskiej. W grupie badanych o wysokiej samoocenie średnie rezultaty osiągało 19,3% osób. Słabe albo bardzo słabe oceny otrzymywało 16,1% uczniów o przeciętnej samoocenie, 21,1% o wysokiej i 59,2% o niskiej. Niskie osiągnięcia w nauce miały osoby źle przystosowane do warunków szkolnych, najczęściej sprawiające także trudności wychowawcze. W badanej populacji nie stwierdzono istotnych różnic w rozwoju intelektualnym. Na podstawie wyników badania można wnioskować, że niska samoocena, która zakłada negatywne pojęcie o własnej wartości, cechach zewnętrznych i wewnętrznych, osłabia motywację do nauki. U osób nisko siebie ceniących pojawia się lęk w sytuacjach i zadaniach, w których zakładają porażkę. Inaczej dzieje się w przypadku młodzieży o wysokiej samoocenie – wstępne założenie o pełnej realizacji zamierzonego zadania wpływa inspirująco na aktywność, podwyższa motywację.

Deskryptory TESE: samoocena, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, pewność siebie, osobowość, efekt uczenia się
TESE descriptors: self-evaluation, school failure, re-assessment, self-confidence, personality, learning outcome
Publikacje:
  • Sikorski, W. (1997). Poziom samooceny uczniów a ich osiągnięcia w nauce szkolnej. Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 10-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"