BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju umysłowego dziecka 5–6-letniego a gotowość szkolna w świetle wyników badań własnych
Instytucja:
Data: wrzesień 2009 – maj 2010
Badacz: Grażyna Bielecka, Iwona Dudzik
Abstrakt:

Badanie podzielono na dwa etapy; drugi, o charakterze o porównawczym, przeprowadzono pod koniec roku szkolnego. Przedmiotem badania był poziom rozwoju umysłowego dzieci w wieku pięciu i sześciu lat, objętych rocznym przygotowaniem do podjęcia nauki szkolnej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano zadania z Arkusza badania gotowości szkolnej (z opracowania Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci, autorstwa Kwaśniewskiej i Żaby-Żabińskiej). W badaniu wzięło udział 50 dzieci, w tym 32 sześcioletnich i 18 pięcioletnich. Wysoki poziom rozwoju umysłowego stwierdzono u niewielkiej liczby respondentów. Osiągnęło go 10 dziewczynek sześcioletnich i pięć pięcioletnich; wśród chłopców: sześciu sześciolatków i jeden pięciolatek. Po roku przygotowania do nauki szkolnej wysoki poziom rozwoju umysłowego prezentowała duża grupa dzieci. Wśród dziewczynek sześcioletnich wysoki poziom osiągnęło 11 osób, wśród pięcioletnich osiem; w grupie chłopców sześcioletnich – 10, a pięcioletnich – trzech. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że im starsze jest dziecko, tym wyższy poziom rozwoju umysłowego prezentuje w teście. Wyniki wysokie i przeciętne w zakresie rozwoju umysłowego były częstsze wśród dziewczynek.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój poznawczy, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, dziecko, wiedza, inteligencja, płeć
TESE descriptors: child development, cognitive development, transition from pre-primary to primary education, child, knowledge, intelligence, gender
Publikacje:
  • Bielecka, G. i Dudzik, I. (2011). Poziom rozwoju umysłowego dziecka 5–6-letniego a gotowość szkolna w świetle wyników badań własnych. W: I. Adamek i Z. Zbróg (red.), Dziecko-uczeń a wczesna edukacja (s. 143-158). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"