Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy sprawności motorycznej dzieci w wieku pięciu lat. W trakcie badania zróżnicowano sprawność fizyczną na: motorykę dużą (ruchy całego ciała, diagnozowaną poprzez koordynację statyczną) oraz motorykę małą (precyzyjne ruchy rąk, badaną poprzez próby grafomotoryczne dotyczące umiejętności kalkowania). Pierwsze zadanie polegało na staniu na palcach przez 10 sekund, drugie natomiast na skopiowaniu dwóch rysunków – tzw. fal i zajączka. Próbę badawczą stanowiło 1744 dzieci z przedszkoli zlokalizowanych w całym kraju. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że niemal 60% przedszkolaków potrafiło wykonać zadanie stania na palcach przez 10 sekund, jednocześnie 30% badanych miało problemy z utrzymaniem równowagi, a 10% – wcale nie zaliczyło zadania. Ponadto zaobserwowano, że dziewczynki cechowała zdecydowanie lepsza koordynacja statyczna niż chłopców (w każdej z określonych kategorii wyników odnotowano przewagę dziewczynek – w tym: o niemal 14% wśród dzieci, które wykonały całe zadanie). Na podstawie uzyskanego materiału okazało się również, że najlepsze wyniki osiągnęły pięciolatki z obszarów wiejskich, z kolei największy odsetek dzieci, które nie zaliczyły zadania (10,8%) odnotowano w grupie mieszkańców miasteczek (dzieci z aglomeracji wielkomiejskich uzyskały rezultaty o jeden procent lepsze – 9,8%). W przypadku drugiego zadania wykazano, że jedynie 20% badanych było w stanie kalkować bez odrywania rąk (82% dziewcząt oraz 77% chłopców odrywało ręce). Okazało się również, że jedynie dla 79% pięciolatków kierunek kalkowania był jednoznaczny. |