BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju sprawności motorycznych dzieci pięcioletnich
Data: [2008]
Badacz: Ewa Lewandowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy sprawności motorycznej dzieci w wieku pięciu lat. W trakcie badania zróżnicowano sprawność fizyczną na: motorykę dużą (ruchy całego ciała, diagnozowaną poprzez koordynację statyczną) oraz motorykę małą (precyzyjne ruchy rąk, badaną poprzez próby grafomotoryczne dotyczące umiejętności kalkowania). Pierwsze zadanie polegało na staniu na palcach przez 10 sekund, drugie natomiast na skopiowaniu dwóch rysunków – tzw. fal i zajączka. Próbę badawczą stanowiło 1744 dzieci z przedszkoli zlokalizowanych w całym kraju. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że niemal 60% przedszkolaków potrafiło wykonać zadanie stania na palcach przez 10 sekund, jednocześnie 30% badanych miało problemy z utrzymaniem równowagi, a 10% – wcale nie zaliczyło zadania. Ponadto zaobserwowano, że dziewczynki cechowała zdecydowanie lepsza koordynacja statyczna niż chłopców (w każdej z określonych kategorii wyników odnotowano przewagę dziewczynek – w tym: o niemal 14% wśród dzieci, które wykonały całe zadanie). Na podstawie uzyskanego materiału okazało się również, że najlepsze wyniki osiągnęły pięciolatki z obszarów wiejskich, z kolei największy odsetek dzieci, które nie zaliczyły zadania (10,8%) odnotowano w grupie mieszkańców miasteczek (dzieci z aglomeracji wielkomiejskich uzyskały rezultaty o jeden procent lepsze – 9,8%). W przypadku drugiego zadania wykazano, że jedynie 20% badanych było w stanie kalkować bez odrywania rąk (82% dziewcząt oraz 77% chłopców odrywało ręce). Okazało się również, że jedynie dla 79% pięciolatków kierunek kalkowania był jednoznaczny.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, dziecko, umiejętności podstawowe, edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna
TESE descriptors: child development, child, basic skills, pre-primary education, pre-primary institution
Publikacje:
  • Lewandowska, E. (2011). Poziom rozwoju sprawności motorycznych dzieci pięcioletnich. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (s. 305-319). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"