Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie poziomu rozwoju cech somatycznych (wysokość i ciężar ciała) u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym na tle ich rówieśników lekko upośledzonych umysłowo i w normie intelektualnej. Zweryfikowano i potwierdzono następujące hipotezy: występują statystyczne różnice wymienionych cech u osób z upośledzeniem umysłowym na ich niekorzyść; nie istnieją istotne różnice w zakresie badanych cech u chłopców i dziewcząt ze znacznym upośledzeniem umysłowym. Badaniem objęto 249 uczniów klas I–VIII (w tym: 120 chłopców i 129 dziewczynek) z następujących placówek: Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 168 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 194 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 243 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 252 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 123 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej w Ostrówku (województwo ostrołęckie), Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Łodzi, Klas Życia przy Państwowym Domu Pomocy Społecznej w Międzylesiu k. Warszawy. Uczniów z grup kontrolnych (lekkie upośledzenie umysłowe) przebadano wcześniej. Badanie pokazało, że istnieją różnice statystycznie istotne na niekorzyść dziewcząt: dwunasto- i czternastoletnich normalnych w stosunku do znacznie upośledzonych, piętnastoletnich normalnych i lekko upośledzonych w stosunku do głębiej upośledzonych, siedemnastoletnich lekko upośledzonych w stosunku do głębiej upośledzonych. Jedenastolatki znacznie upośledzone umysłowo mają średnio większą masę ciała niż chłopcy w tym wieku. Chłopcy upośledzeni w znacznym stopniu wyróżniają się mocną postawą ciała, a dziewczynki – albo bardzo słabą, albo bardzo mocną. |