BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju somatycznego uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Barbara Marcinkowska, Jan Pańczyk, Beata Tarłowska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie poziomu rozwoju cech somatycznych (wysokość i ciężar ciała) u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym na tle ich rówieśników lekko upośledzonych umysłowo i w normie intelektualnej. Zweryfikowano i potwierdzono następujące hipotezy: występują statystyczne różnice wymienionych cech u osób z upośledzeniem umysłowym na ich niekorzyść; nie istnieją istotne różnice w zakresie badanych cech u chłopców i dziewcząt ze znacznym upośledzeniem umysłowym. Badaniem objęto 249 uczniów klas I–VIII (w tym: 120 chłopców i 129 dziewczynek) z następujących placówek: Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 168 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 194 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 243 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 252 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 123 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej w Ostrówku (województwo ostrołęckie), Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Łodzi, Klas Życia przy Państwowym Domu Pomocy Społecznej w Międzylesiu k. Warszawy. Uczniów z grup kontrolnych (lekkie upośledzenie umysłowe) przebadano wcześniej. Badanie pokazało, że istnieją różnice statystycznie istotne na niekorzyść dziewcząt: dwunasto- i czternastoletnich normalnych w stosunku do znacznie upośledzonych, piętnastoletnich normalnych i lekko upośledzonych w stosunku do głębiej upośledzonych, siedemnastoletnich lekko upośledzonych w stosunku do głębiej upośledzonych. Jedenastolatki znacznie upośledzone umysłowo mają średnio większą masę ciała niż chłopcy w tym wieku. Chłopcy upośledzeni w znacznym stopniu wyróżniają się mocną postawą ciała, a dziewczynki – albo bardzo słabą, albo bardzo mocną.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, specjalne potrzeby edukacyjne, szkolnictwo specjalne, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: physical development, motor development, special educational needs, separate special education, intellectual disability
Publikacje:
  • Marcinkowska, B. i Tarłowska, B. (1992). Poziom rozwoju somatycznego uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 28-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"