Tytuł badania: |
Poziom rozwoju rozumowania moralnego w świetle badań metodą Lawrence'a Kohlberga |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Roman Leppert, Joanna Spławska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było rozumowanie moralne w okresie wczesnej dorosłości. W badaniu wykorzystano teorię rozwoju rozumowania moralnego L. Kohlberga. Objęto nim studentów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy uczących się na kierunku pedagogika w trybie studiów jednolitych magisterskich. Pomiarów przy zastosowaniu Testu Wyboru (modyfikacja Defining Issues Test Resta) dokonano dwukrotnie. Pierwszy pomiar dotyczył 128 studentów pierwszego roku przydzielonych do sześciu grup na podstawie listy alfabetycznej, drugi zaś – 91 studentów piątego roku przydzielonych do pięciu grup w zależności od specjalności (2 x pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, 2 x pedagogika pracy, 1 x resocjalizacja). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość studentów pierwszego roku przejawiała konwencjonalny poziom rozwoju form rozumowania moralnego, osiągnąwszy pełne stadium porządku i prawa społecznego. W przypadku akceptowanych sądów moralnych najwięcej studentów osiągnęło pełne stadium porządku i prawa społecznego, natomiast w odniesieniu do preferowanych sądów moralnych nastąpiło rozproszenie sądów – procentowo jednakowa liczba osiągnęła stadium interpersonalnej harmonii i stadium porządku i prawa społecznego oraz stadium przejściowe 4/5, zaś najliczniejsza procentowo grupa osiągnęła stadium 3/4. Nikt nie osiągnął pełnego stadium uniwersalnych zasad etycznych. Porównanie odpowiedzi studentów pierwszego i piątego roku ujawniło regres rozumowania moralnego w zakresie akceptowanych sądów moralnych – studenci piątego roku przejawiali niższy poziom rozwoju niż studenci pierwszego roku. |
Deskryptory TESE: |
rozwój poznawczy, student, szkoła wyższa, postawa, psychologia |
TESE descriptors: |
cognitive development, student, higher education, attitude, psychology |
Publikacje: |
- Spławska, J. (2008). Poziom rozwoju rozumowania moralnego w świetle badań metodą Lawrence'a Kohlberga. Przegląd Pedagogiczny, 2, 107-120.
|