BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju psychopercepcyjnego a osiągnięcia w nauce czytania uczniów klas drugich
Data: [2002]
Badacz: Anna Bujnowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaki poziom rozwoju osiągają podstawowe funkcje psychofizyczne u dzieci 9-letnich? w jakiej mierze poziom rozwoju funkcji psychofizycznych wpływa na technikę czytania, tempo, poprawność oraz rozumienie czytanego tesktu? jakie aspekty umiejętności czytania ulegają zaburzeniu przy różnych poziomach rozwoju funkcji psychofizycznych? Próbę badawczą stanowiło 98 uczniów (w tym 53 chłopców i 45 dziewcząt), którzy uczęszczali do klas drugich Szkół Podstawowych nr 3 i 42 w Lublinie. Do zebrania materiału zastosowano testy własnej konstrukcji, a także: test KSI M. Choynowskiego, test L. Bender – E. Koppitz, test próby poczucia rytmu M. Stambak. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 59% ankietowanych charakteryzowało się poziomem rozwoju umysłowego powyżej normy, natomiast u 12% uczniów poziom intelektualny był obniżony (pozostała grupa badanych rozwijała się w granicach normy). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że pod względem pomiaru funkcji słuchowej najliczniejszą grupę (64%) stanowili respondenci o poziomie w granicach normy. Wśród 1/3 badanych odnotowano obniżenie sprawności funkcji słuchowej, z kolei 6% dzieci osiągało poziom powyżej normy. W zakresie pomiaru funkcji wzrokowej 39% ankietowanych uzyskało poziom w granicach normy (taki sam odsetek dotyczył poziomu powyżej normy). Najmniej liczną grupę stanowiły dzieci o obniżonym rozwoju w zakresie powyższej funkcji. Ogółem wykazano, że 1/3 badanych dotyczyło opóźnienie w obrębie przynajmniej jednej funkcji. Pod względem wpływu poziomu rozwoju psychopercepcyjnego na umiejętność czytania stwierdzono, że uczniowie bez zaburzeń legitymowali się najwyższą sprawnością w tym zakresie. Natomiast najniższy poziom prezentowały osoby z obniżeniami trzech funkcji.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, umiejętności podstawowe, czytanie, efekt uczenia się, postępy w nauce, proces uczenia się, uczenie się, szkoła podstawowa
TESE descriptors: child development, basic skills, reading, learning outcome, study progress, learning process, learning, primary school
Publikacje:
  • Bujnowska, A. (2003). Poziom rozwoju psychopercepcyjnego a osiągnięcia w nauce czytania uczniów klas drugich. Nauczyciel i Szkoła, 1-2, 248-258.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"