BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju poznawczego dzieci a odbiór reklam telewizyjnych
Instytucja:
Data: luty 2001 – marzec 2001
Badacz: Marzena Bilewicz, Alicja Grochowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jaka zachodzi zależność między poziomem operacyjności myślenia konkretnego a rozumieniem reklam przez dzieci? 2) Jakie zachodzą różnice ze względu na wiek w reakcjach emocjonalnych na reklamę? Próbę badawczą stanowiły trzy grupy wiekowe dzieci w wieku 5, 7 i 12 lat (każda licząca po 20 osób, a w niej po 10 dziewczynek oraz 10 chłopców). Łącznie próba badawcza liczyła 60 dzieci (respondenci pochodzili z Milanówka koło Warszawy i tam uczęszczały do Integracyjnej Szkoły Podstawowej oraz jednego z tamtejszych przedszkoli państwowych). Do zebrania materiału posłużono się testem Diagnoza Możliwości Intelektualnych (DMI-2) autorstwa A. Matczak, metodą The Self-Assessment Manikin (SAM) oraz specjalnie skonstruowanym Kwestionariuszem do badania percepcji reklam. Ponadto w badaniu wykorzystano sześć spotów telewizyjnych marek: Cheerios, Kinder Suprise, Chupa-Chups, Coldrex Broncho, Rexona i Opel. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę, że im wyższy poziom operacyjności myślenia konkretnego, tym lepsze rozumienie reklam telewizyjnych przez dzieci. Zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami potwierdzono również założenie, że im starsze dziecko, tym bardziej powściągliwie będzie wyrażało swoje emocje.

Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, dziecko, reklama
TESE descriptors: mass media, child development, cognitive development, child, advertising
Publikacje:
  • Grochowska, A. i Bilewicz, M. (2005). Poziom rozwoju poznawczego dzieci a odbiór reklam telewizyjnych. Czasopismo Psychologiczne, 1, 49-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"