BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom rozwoju percepcji słuchowej słów u dzieci z zespołem Downa: z prostą trisomią, z translokacją i z mozaiką
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Ewa Zasępa
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Dzieci z mozaikowym rodzajem zespołu Downa różnią się istotnie na korzyść od swoich rówieśników z pełną trisomią i translokacją w zakresie percepcji słuchowej słowa. 2) Nie ma istotnych statystycznie różnic między dziećmi z pełną trisomią jak i ich rówieśnikami z translokacją zespołu Downa w zakresie percepcji słuchowej słowa. 3) W grupie dzieci z mozaikowym rodzajem zespołem Downa istnieje ujemna współzależność między liczbą komórek trisomicznych a poziomem rozwoju percepcji słuchowej słowa. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Pomiaru Percepcji Słuchowej Słów J. Kostrzewskiego oraz Skalą Podstawowych Zdolności Szkolnych J. Kostrzewskiego. Badaniem objęto 220 dzieci w wieku od 10 do 13 lat. Respondentów podzielono na cztery grupy: a) 10-13 ZDP – dzieci z zespołem Downa z prostą trisomią (50 dzieci i 50 rodziców); b) 10-13 ZDT – dzieci z zespołem Downa z translokacją (35 dzieci i 35 rodziców); c) 10-13 ZDM – dzieci z zespołem Downa z mozaiką (35 dzieci i 35 rodziców); d) 10-13 PR – dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym (100 dzieci i 100 rodziców). W wyniku przeprowadzonego badania nie wykazano istotnie wyższych wyników w zakresie poziomu rozwoju percepcji słuchowej słów dzieci z mozaikowym rodzajem zespołu Downa. Jednocześnie potwierdzono słuszność hipotezy o braku różnic między dziećmi z translokacją i prostą trisomią zespołu Downa. Pozytywnie zweryfikowano również założenie o ujemnej zależności między poziomem rozwoju percepcji słuchowej słów a ilością komórek trisomicznych.

Deskryptory TESE: dziecko, trudności w nauce, umiejętności komunikowania się, słuchanie, rozwój dziecka
TESE descriptors: child, learning difficulty, communicative competences, listening, child development
Publikacje:
  • Zasępa, E. (2001). Poziom rozwoju percepcji słuchowej słów u dzieci z zespołem Downa: z prostą trisomią, z translokacją i z mozaiką. Psychologia Rozwojowa, 1-2, 183-197.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"