Tytuł badania: |
Poziom rozwoju moralnego a postawy wobec prawa |
Instytucja: |
|
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Piotr Bednarczyk, Piotr Olaf Żylicz |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu konstrukcję narzędzia Postawy wobec prawa oraz określenie zależności między stadiami myślenia moralnego polskich studentów a ich przekonaniami na temat ogólnej roli i osobistego znaczenia prawa, a także stopnia poczucia winy i wstydu wynikającego z nieprzestrzegania prawa. Badaniem objęto 58 studentów różnych kierunków humanistycznych Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie i Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, w tym 33 kobiety i 25 mężczyzn. Wiek badanych mieścił się w przedziale wiekowym 19-23 lat. W badaniu zastosowano Test Rozumienia Problemów Moralnych Resta (1986) oraz kwestionariusz Postawy wobec prawa. Wbrew oczekiwaniom badaczy uzyskane wyniki nie pozwoliły stwierdzić różnic w zakresie postaw wobec prawa między respondentami ujawniającymi wysokie i średnie nasilenie myślenia moralnego (rozumianego zgodnie z wyróżnionymi przez Resta w 1994 roku sześcioma stadiami rozwoju moralnego). Nie zanotowano również żadnej istotnej statystycznie pozytywnej korelacji między nasileniem myślenia moralnego a poziomem akceptacji prawa. Stadium trzecie myślenia moralnego (moralność interpersonalnej zgody: Bądź uważny, miły i grzeczny) okazało się niezwiązane z respektowaniem prawa. |
Deskryptory TESE: |
postawa, student, rozwój poznawczy, szkoła wyższa, religia |
TESE descriptors: |
attitude, student, cognitive development, higher education, religion |
Publikacje: |
- Żylicz, P.O. i Bednarczyk, P. (1999). Poziom rozwoju moralnego a postawy wobec prawa. Psychologia Wychowawcza, 4, 289-300.
|