Abstrakt: |
Celem badania było przybliżenie rozumienia przez młodzież wybranych wartości (szczególnie moralnych) oraz wypróbowanie możliwości ich badania za pomocą dyferencjału semantycznego czy tzw. zdań niedokończonych. Badaniem ankietowym objęto 34 uczniów klas trzecich Liceum im. J. Lelewela w Warszawie w wieku 17-19 lat, z których 2/3 stanowiły kobiety. Większość badanych (26 osób) deklarowała pochodzenie inteligenckie. Średnie zaangażowanie religijne badanych wypadło między małym a średnim. Uczniowie średnio byli też zadowoleni z nauki w szkole. Średnia akceptacja w grupie wypadła jednak powyżej umiarkowanej. Wyniki badania ujawniły, że dla znakomitej większości uczniów wartości nie tylko istniały, lecz także stanowiły ważną i pozytywnie ocenianą kategorię odniesienia. Choć badani wyrazili poczucie obecności wartości w ich życiu, nie zawsze potrafili wskazać, czym są te wartości, szczególnie wartości moralne. Młodzież umiała najczęściej podać określenia analizowanych pojęć (np. wolność, dostatnie życie, sprawiedliwość, równość, altruizm itp.). Podawane przez badanych opisy należały przede wszystkim do perswazyjnych (oceniających). Uczniowie posługiwali się utartymi sformułowaniami i wykazywali oryginalność w myśleniu o wartościach. Co ciekawe, uczciwość okazała się zajmować nadrzędne miejsce względem pozostałych kategorii, w tym dostatniego życia i wolności. Stosunkowo niską pozycję uzyskały równość i patriotyzm. |