BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości w rozumieniu młodzieży
Instytucja:
Data: czerwiec 1992
Badacz: Piotr Olaf Żylicz
Abstrakt:

Celem badania było przybliżenie rozumienia przez młodzież wybranych wartości (szczególnie moralnych) oraz wypróbowanie możliwości ich badania za pomocą dyferencjału semantycznego czy tzw. zdań niedokończonych. Badaniem ankietowym objęto 34 uczniów klas trzecich Liceum im. J. Lelewela w Warszawie w wieku 17-19 lat, z których 2/3 stanowiły kobiety. Większość badanych (26 osób) deklarowała pochodzenie inteligenckie. Średnie zaangażowanie religijne badanych wypadło między małym a średnim. Uczniowie średnio byli też zadowoleni z nauki w szkole. Średnia akceptacja w grupie wypadła jednak powyżej umiarkowanej. Wyniki badania ujawniły, że dla znakomitej większości uczniów wartości nie tylko istniały, lecz także stanowiły ważną i pozytywnie ocenianą kategorię odniesienia. Choć badani wyrazili poczucie obecności wartości w ich życiu, nie zawsze potrafili wskazać, czym są te wartości, szczególnie wartości moralne. Młodzież umiała najczęściej podać określenia analizowanych pojęć (np. wolność, dostatnie życie, sprawiedliwość, równość, altruizm itp.). Podawane przez badanych opisy należały przede wszystkim do perswazyjnych (oceniających). Uczniowie posługiwali się utartymi sformułowaniami i wykazywali oryginalność w myśleniu o wartościach. Co ciekawe, uczciwość okazała się zajmować nadrzędne miejsce względem pozostałych kategorii, w tym dostatniego życia i wolności. Stosunkowo niską pozycję uzyskały równość i patriotyzm.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, psychologia, wartości obywatelskie, szkoła średnia, osobowość, krytycyzm, religia
TESE descriptors: youth, attitude, psychology, civic values, secondary school, personality, critical sense, religion
Publikacje:
  • Żylicz, P.O. (1996). Wartości w rozumieniu młodzieży. Studia z Psychologii, 6, 38-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"