BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości w teorii i praktyce nauczania początkowego
Data: maj 2002 – październik 2002
Badacz: Małgorzata Bereźnicka
Abstrakt:

Przeanalizowano 118 wypracowań na temat Do czego potrzebna jest nam szkoła? Autorami prac byli uczniowie kończący trzecią klasę szkoły podstawowej (maj 2002) oraz zaczynający czwartą klasę (październik 2002). Autorami 41 prac były dzieci uczęszczające do szkół w Warszawie (pierwsza grupa), a 77 prac napisały osoby z niewielkich miejscowości (Warszowic, Dryszczowa, Glinek i Michałówki; druga grupa). Użyteczność poznawcza była wartością najwyżej cenioną przez dzieci z obu grup, w tym przez 73,2% z grupy pierwszej i 79,2% z grupy drugiej. Uczenie się było pożyteczne zdaniem badanych ze względu na przyszłe powodzenie, znalezienie pracy, zdanie matury czy studiowanie. Użyteczność była ceniona prawie tak samo jak operatywność rozumiana jako radzenie sobie czy umiejętne wykorzystanie zdobytych wiadomości w praktyce. Prawda w kontekście uczenia się była ważna dla 26,8% uczniów z Warszawy i 48% z małych miejscowości. Spośród wartości moralno-społecznych uczniowie najwyżej cenili potrzebę kontaktu interpersonalnego – wskazało ją 56,1% osób z pierwszej grupy i 41,6% z drugiej. Na drugim miejscu w obrębie tych wartości wymieniano kulturę bycia – odpowiednio 17,1% i 19,5%.

Deskryptory TESE: postawa, osobowość, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, uczenie się, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: attitude, personality, interpersonal relations, intergroup relations, learning, attitude towards school
Publikacje:
  • Bereźnicka, M. (2004). Wartości w teorii i praktyce nauczania początkowego. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVI, 127-143.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"