Abstrakt: |
Przeanalizowano 118 wypracowań na temat Do czego potrzebna jest nam szkoła? Autorami prac byli uczniowie kończący trzecią klasę szkoły podstawowej (maj 2002) oraz zaczynający czwartą klasę (październik 2002). Autorami 41 prac były dzieci uczęszczające do szkół w Warszawie (pierwsza grupa), a 77 prac napisały osoby z niewielkich miejscowości (Warszowic, Dryszczowa, Glinek i Michałówki; druga grupa). Użyteczność poznawcza była wartością najwyżej cenioną przez dzieci z obu grup, w tym przez 73,2% z grupy pierwszej i 79,2% z grupy drugiej. Uczenie się było pożyteczne zdaniem badanych ze względu na przyszłe powodzenie, znalezienie pracy, zdanie matury czy studiowanie. Użyteczność była ceniona prawie tak samo jak operatywność rozumiana jako radzenie sobie czy umiejętne wykorzystanie zdobytych wiadomości w praktyce. Prawda w kontekście uczenia się była ważna dla 26,8% uczniów z Warszawy i 48% z małych miejscowości. Spośród wartości moralno-społecznych uczniowie najwyżej cenili potrzebę kontaktu interpersonalnego – wskazało ją 56,1% osób z pierwszej grupy i 41,6% z drugiej. Na drugim miejscu w obrębie tych wartości wymieniano kulturę bycia – odpowiednio 17,1% i 19,5%. |