BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Styl poznawczy a efektywność treningu myślenia twórczego
Data: [1996]
Badacz: Anna Matczak
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu treningu w zakresie myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego na wykonywanie przez dzieci testów twórczości. Badanie miało charakter eksperymentu naturalnego i zostało przeprowadzone w czterech klasach czwartych szkoły podstawowej. Test Niezwykłe zastosowaniaTest szkiców wykorzystano przed przeprowadzeniem eksperymentu w ramach pretestu oraz po jego zakończeniu w ramach posttestu (z wykorzystaniem analogicznych, lecz nie tych samych zadań). Badanych podzielono na dwie grupy: dwie klasy czwarte liczące łącznie 44 osoby, które poddano treningowi w zakresie myślenia dywergencyjnego (zadania zachęcające do poszukiwania możliwie wielu rozwiązań); dwie klasy czwarte liczące łącznie 40 osób, które poddano treningowi w zakresie myślenia konwergencyjnego (zadania posiadające jedno rozwiązanie). Każda osoba była ponadto indywidualnie badana Testem Porównywania Znanych Kształtów J. Kagana w celu diagnozy stylu poznawczego (refleksyjnego, impulsywnego i nieokreślonego). Wyniki badania ujawniły pozytywny wpływ treningu dywergencyjnego na myślenie twórcze tylko w przypadku osób refleksyjnych. Wpływ ten polegał głównie na zwiększeniu się płynności w teście zarówno werbalnym, jak i rysunkowym. Trening konwergencyjny okazał się mieć niewielki wpływ na myślenie twórcze, a niekiedy powodował pogorszenie się wyników. W przypadku osób impulsywnych trening dywergencyjny okazał się skuteczniejszy od konwergencyjnego jedynie w zakresie giętkości w teście Niezwykłe zastosowania, przy czym przyrost wyników był niewielki.

Deskryptory TESE: psychologia, osobowość, zajęcia twórcze, szkoła podstawowa, uczeń
TESE descriptors: psychology, personality, creative activities, primary school, pupil
Publikacje:
  • Matczak, A. (1996). Styl poznawczy a efektywność treningu myślenia twórczego. Studia z Psychologii, 7, 191-204.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"