BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Styl radzenia sobie ze stresem a uzależnienie od Internetu
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Anna Siudem
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawiska internetowego nałogu (TIK) wśród młodzieży, a także analizy stylów radzenia sobie ze stresem wśród uzależnionych osób. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS N.S. Endlera i J.D.A. Parkera (w polskiej adaptacji J. Strelaua, A. Jaworowskiej, K. Wrześniewskiego i P. Szczepaniaka) oraz Kwestionariusz Uzależnienia od Internetu (KUI) opracowany przez B. Szmajdzińskiego. Próbę badawczą stanowiło 160 uczniów liceum ogólnokształcącego. Spośród ankietowanych wyłoniono dwie 30-osobowe grupy: 1) grupa U z osobami uzależnionymi (uzyskany wynik KUI wahał się od 103 do 205 punktów); 2) grupa NU z osobami, u których nie stwierdzono uzależnienia (wynik KUI – od 1 do 70 punktów). W sumie w obu grupach znalazło się 27 dziewcząt (w grupie U – 11) i 33 chłopców (w grupie U – 19); 65% ankietowanych miało 18 lat, a 35% – 17 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono związek między uzależnieniem od internetu a stylem radzenia sobie ze stresem skoncentrowanym na emocjach (zależność niska, dodatnia) oraz na unikaniu (zależność umiarkowana, dodatnia). Nie wykazano związku między stylem skoncentrowanym na zadaniu a uzależnieniem u badanych. Natomiast w grupie NU odnotowano dodatnią, umiarkowaną korelację między brakiem uzależnienia a stylem skoncentrowanym na zadaniu oraz korelację ujemną, umiarkowaną między brakiem uzależnienia a stylem skoncentrowanym na unikaniu.

Deskryptory TESE: Internet, młodzież, zachowania społeczne, postawa, kompetencje społeczne, korzystanie z Internetu, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, youth, social behaviour, attitude, social competences, Internet usage, ICT
Publikacje:
  • Siudem, A. (2009). Styl radzenia sobie ze stresem a uzależnienie od Internetu. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 106-114). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"