Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawiska internetowego nałogu (TIK) wśród młodzieży, a także analizy stylów radzenia sobie ze stresem wśród uzależnionych osób. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS N.S. Endlera i J.D.A. Parkera (w polskiej adaptacji J. Strelaua, A. Jaworowskiej, K. Wrześniewskiego i P. Szczepaniaka) oraz Kwestionariusz Uzależnienia od Internetu (KUI) opracowany przez B. Szmajdzińskiego. Próbę badawczą stanowiło 160 uczniów liceum ogólnokształcącego. Spośród ankietowanych wyłoniono dwie 30-osobowe grupy: 1) grupa U z osobami uzależnionymi (uzyskany wynik KUI wahał się od 103 do 205 punktów); 2) grupa NU z osobami, u których nie stwierdzono uzależnienia (wynik KUI – od 1 do 70 punktów). W sumie w obu grupach znalazło się 27 dziewcząt (w grupie U – 11) i 33 chłopców (w grupie U – 19); 65% ankietowanych miało 18 lat, a 35% – 17 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono związek między uzależnieniem od internetu a stylem radzenia sobie ze stresem skoncentrowanym na emocjach (zależność niska, dodatnia) oraz na unikaniu (zależność umiarkowana, dodatnia). Nie wykazano związku między stylem skoncentrowanym na zadaniu a uzależnieniem u badanych. Natomiast w grupie NU odnotowano dodatnią, umiarkowaną korelację między brakiem uzależnienia a stylem skoncentrowanym na zadaniu oraz korelację ujemną, umiarkowaną między brakiem uzależnienia a stylem skoncentrowanym na unikaniu. |