BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Styl wychowania – stosowane kary i nagrody – w rodzinach uczniów szkół zawodowych
Data: maj [2009]
Badacz: Barbara Kohlman
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła diagnoza stylu wychowania w rodzinie uczniów uczęszczających do szkół zawodowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Ankiety dla Ucznia opracowanego przez Grażynę Miłkowską. Badaniem objęto wszystkich uczniów klas pierwszych (160 osób) Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych w Głogowie (województwo dolnośląskie). W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono, że większość uczniów z technikum (54,0%) i zasadniczej szkoły zawodowej (48,4%) rozstrzygała konflikty ze swoimi rodzicami na zasadzie poszukiwania kompromisu. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami styl autokratyczny panował częściej w rodzinie respondentów z technikum (26,4%) niż z ZSZ (15,6%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że kary były używane bardzo rzadko (37,5%) lub czasami (26,1%), odsetek wskazań częstotliwości „bardzo często” i „często” wynosił odpowiednio 4,5% oraz 3,4%. Ponadto okazało się, że najczęściej stosowaną karą przez rodziców badanych uczniów były wszelkiego rodzaju zakazy (np. wyjścia na dyskotekę), a także obniżenie lub całkowite odebranie kieszonkowego (51,6%). W dalszej kolejności stosowaną (41,9%) karą był zakaz korzystania z komputera oraz środków masowego przekazu (internetu, telewizji czy telefonu komórkowego). Wyniki ankiety wykazały ponadto, że uczniowie z ZSZ byli częściej nagradzani niż ich koledzy z technikum. Zgodnie z odpowiedziami badanych najczęściej stosowanymi nagrodami przez ich rodziców była gratyfikacja pieniężna (56,7%), następnie prezenty (24,1%) w postaci ubrań lub obuwia sportowego, a także różnego rodzaju zgody (np. na imprezę).

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, zachowania, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, młodzież, rodzina, rodzice
TESE descriptors: child rearing, parent-child relation, interpersonal relations, behaviour, secondary school, vocational school, youth, family, parents
Publikacje:
  • Kohlman, B. (2010). Styl wychowania – stosowane kary i nagrody – w rodzinach uczniów szkół zawodowych. Studia z Teorii Wychowania, 1, 185-197.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"