Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła diagnoza stylu wychowania w rodzinie uczniów uczęszczających do szkół zawodowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Ankiety dla Ucznia opracowanego przez Grażynę Miłkowską. Badaniem objęto wszystkich uczniów klas pierwszych (160 osób) Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych w Głogowie (województwo dolnośląskie). W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono, że większość uczniów z technikum (54,0%) i zasadniczej szkoły zawodowej (48,4%) rozstrzygała konflikty ze swoimi rodzicami na zasadzie poszukiwania kompromisu. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami styl autokratyczny panował częściej w rodzinie respondentów z technikum (26,4%) niż z ZSZ (15,6%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że kary były używane bardzo rzadko (37,5%) lub czasami (26,1%), odsetek wskazań częstotliwości „bardzo często” i „często” wynosił odpowiednio 4,5% oraz 3,4%. Ponadto okazało się, że najczęściej stosowaną karą przez rodziców badanych uczniów były wszelkiego rodzaju zakazy (np. wyjścia na dyskotekę), a także obniżenie lub całkowite odebranie kieszonkowego (51,6%). W dalszej kolejności stosowaną (41,9%) karą był zakaz korzystania z komputera oraz środków masowego przekazu (internetu, telewizji czy telefonu komórkowego). Wyniki ankiety wykazały ponadto, że uczniowie z ZSZ byli częściej nagradzani niż ich koledzy z technikum. Zgodnie z odpowiedziami badanych najczęściej stosowanymi nagrodami przez ich rodziców była gratyfikacja pieniężna (56,7%), następnie prezenty (24,1%) w postaci ubrań lub obuwia sportowego, a także różnego rodzaju zgody (np. na imprezę). |