BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracyjny system kształcenia a stosunek nauczycieli i uczniów szkół masowych do uczniów klas specjalnych
Data: 1993 – 1994
Badacz: M. Klauzner, Barbara Oszustowicz, M. Szewczyk
Abstrakt:

Badanie zostało zrealizowane w ramach dwóch prac magisterskich i miało na celu ustalenie, czy stosunek nauczycieli i uczniów do osób upośledzonych umysłowo ulegał zmianie, gdy w ich szkołach znajdowały się klasy specjalne. Badaniem ankietowym objęto nauczycieli uczących w szkołach masowych z klasami specjalnymi, nauczycieli uczących w szkołach masowych bez klas specjalnych oraz nauczycieli uczących w klasach specjalnych w szkołach masowych. Utworzono również analogiczne grupy uczniów. Sześć grup poddanych badaniu liczyło po 40 badanych. Wśród nauczycieli było 75% kobiet i 25% mężczyzn. 55% nauczycieli miało wyższe wykształcenie (w klasach specjalnych 70%), 42% ukończyło studium nauczycielskie, a 3% było w trakcie studiów. W grupie uczniów połowę stanowiły dziewczęta i połowę chłopcy. Przeciętny wiek uczniów klas masowych wynosił 14,3 lat, a klas specjalnych – 15,1. Badanie przeprowadzono w szkołach w Andrychowie, Limanowej i Wadowicach. Wyniki badania ujawniły, że obecność uczniów upośledzonych umysłowo w badanych szkołach nie była czynnikiem sprzyjającym kształtowaniu pozytywnych postaw nauczycieli i uczniów. Ani nauczyciele, ani uczniowie nie byli przygotowani do obecności w ich szkole osób odbiegających od normy. Badani nie posiadali podstawowych wiadomości na temat istoty upośledzenia umysłowego ani nie znali kryteriów kwalifikacyjnych do klas specjalnych. Uczenie w szkole z klasami specjalnymi nie wpływało na wzrost zainteresowania problematyką upośledzenia u nauczycieli. Nauczyciele i uczniowie z klas specjalnych dostrzegali niechęć, z jaką spotykali się uczniowie upośledzeni ze strony uczniów i ich rodziców, przy czym nauczyciele uczący w klasach specjalnych obwiniali za to pozostałych nauczycieli szkoły masowej. Większość badanych była przeciwna idei integracji i klas specjalnych. Uczniowie za optymalny system kształcenia osób upośledzonych uznawali kierowanie ich do szkół specjalnych, świadomi przykrości, jakie spotykają te osoby z ich strony. Jednocześnie nauczyciele dostrzegali korzyści, jakie uczenie się w szkole masowej miało dla uczniów upośledzonych – częściej byli to nauczyciele szkół z klasami specjalnymi.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, kształcenie integracyjne, upośledzenie, nauczyciel kształcenia specjalnego, uczeń
TESE descriptors: interpersonal relations, inclusive education, disability, SEN teacher, pupil
Publikacje:
  • Oszustowicz, B. (1995). Integracyjny system kształcenia a stosunek nauczycieli i uczniów szkół masowych do uczniów klas specjalnych. W: J. Wyczesany (red.), Pomoc psychopedagogiczna dzieciom niepełnosprawnym (s. 237-247). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"