Abstrakt: |
Celem badania było określenie postaw młodzieży kończącej naukę w szkołach zawodowych i znajdującej się na progu szkoła – praca zawodowa. Wyniki badania pozwoliły stworzyć cztery sylwetki absolwentów: 1. Osoba zdecydowanie realizująca swoją karierę życiową, nastawiona na profesjonalizm, postrzegająca szkołę jako środek do zdobycia pożądanej wiedzy i umiejętności. W zdobywaniu kompetencji nie ogranicza się wyłącznie do szkoły, posiada już pierwsze doświadczenia zawodowe. Prezentuje dużą dojrzałość społeczną, dobrze adaptuje się w środowisku pracy. 2. Osoba żyjąca sprawami bieżącymi, nieantycypująca przyszłości. Dobry lub bardzo dobry uczeń, ukończenie szkoły uważa za pewien etap życia, po którym będzie trzeba poszukać pracy. Pozaszkolna przyszłość wydaje się takiej osobie abstrakcyjna. Wymaga pomocy i wsparcia w starcie zawodowym. 3. Osoba nieanalizująca swoich możliwości, przejawiająca obniżoną samoocenę, co prowadzi do redukcji aspiracji i zamierzeń. W szkole była średnim lub słabym uczniem. Na progu zawodowym skłonna jest podjąć każdą pracę, byle ją mieć. Potrzebuje wsparcia w starcie zawodowym. 4. Osoba schodząca ze ścieżki edukacyjnej, nietraktująca szkoły jako drogi do osiągnięcia satysfakcji i zadowolenia. Poszukuje zajęcia zapewniającego wysokie dochody, często nielegalnego, lokuje się na marginesie społecznym. Najczęściej wywodzi się ze środowisk o podobnej charakterystyce. Potrzebuje resocjalizacji. |