BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Absolwenci Uniwersytetu Wrocławskiego w społecznościach lokalnych
Instytucja:
Data: 1986 – 1989
Badacz: Józef Kargul
Abstrakt:

Celem badań było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu absolwenci Uniwersytetu Wrocławskiego (oraz wybrana grupa absolwentów innych uczelni wyższych, zatrudnionych w instytucjach zlokalizowanych w miastach-gminach województwa wrocławskiego) pełnią funkcje kulturotwórcze. Zasadniczą grupę poddaną badaniom stanowili absolwenci Wydziałów: Filologicznego, Filozoficzno-Historycznego, Prawa i Administracji oraz Instytutu Nauk Politycznych, łącznie 372 osoby. W celach porównawczych badaniom poddano 58 absolwentów innych wydziałów oraz 120 absolwentów innych uczelni. Największą grupę stanowili absolwenci w przedziale wiekowym 31-45 lat. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, techniką wywiadu kwestionariuszowego, opracowanego przez J. Kargula przy współudziale E. Pietraszka (skorygowanego po badaniach pilotażowych). Dane opracowano za pomocą analizy ilościowej i jakościowej. 72% badanych absolwentów UWr pracowało w szkołach, 12,7% w placówkach oświatowo-wychowawczych, 8,2% w urzędach administracji państwowej, 7,1% w innych miejscach. Badani byli na ogół zadowoleni z miejsca pracy (84%) i wykonywanego zawodu (91,8%). Badani w większości wyrażali zadowolenie z miejsca zamieszkania, własnej sytuacji materialnej i mieszkaniowej. Społeczność lokalną oceniano jako bierną społecznie, politycznie i kulturalnie – 72% absolwentów oceniło ją negatywnie jako środowisko kulturowe. Zauważone przez badanych przejawy lokalnego życia kulturalnego nie były postrzegane jako dynamizujące środowisko i stymulujące do większej aktywności. Na pytanie o udział w tworzeniu wartości kulturalnych respondenci określali się jako pomysłodawcy (24,64%), inicjatorzy (27,23%) i wykonawcy (37,56%). 17,61% badanych stwierdziło, że ich udział w kulturze jest żaden, 20% nie udzieliło odpowiedzi. 46% badanych uchyliło się od odpowiedzi na pytanie o działalność kulturalną, 17% stwierdziło, że nie podejmowało takich działań. Działalność badanych można podzielić na dwie główne kategorie: organizacyjną (np. organizowanie wyjazdów, wystaw i innych imprez) i bezpośrednią (np. prowadzenie kół zainteresowań). Absolwenci w tworzeniu kultury nie wybiegali więc poza tradycyjnie pojmowaną aktywność twórczą.Badani w większości negowali istnienie elit kulturalnych w społeczności lokalnej, nie identyfikowali się jako członkowie takiej elity – 78% stwierdziło, że w ich miejscowościach nie funkcjonują elity kulturotwórcze, przynależność do nich potwierdziło 6,3% badanych.

Deskryptory TESE: absolwent szkoły wyższej, społeczność lokalna, uczestnictwo, kultura, praca, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: graduate, local community, participation, culture, labour, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Kargul, J. (1991). Absolwenci Uniwersytetu Wrocławskiego w społecznościach lokalnych. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 77, 3-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"