BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Absolwenci wobec wyzwań rynku pracy
Instytucja:
Data: czerwiec 1998 – czerwiec 1999
Badacz: Teresa Chirkowska-Smolak
Abstrakt:

Przedmiotem badania był opis różnic psychologiczno-społecznych między osobami podejmującymi aktywne zmaganie się z brakiem pracy a osobami przyjmującymi postawę bierną. W badaniu oparto się na założeniu o kluczowej roli zmiennych poznawczych związanych z celem. Ponadto uwzględniono czynniki otoczenia: relacje interpersonalne, trudności ekonomiczne gospodarstwa domowego oraz cechy osobowości badanych osób. Badanie przeprowadzono w Poznaniu (gdzie stopa bezrobocia w trakcie badania nie przekraczała 2%) i objęto nim 167 osób w wieku do 25 lat, które miały zamiar podjąć pracę w ciągu miesiąca (absolwenci stanowili 37% badanych). Przeprowadzona analiza skupień (metodą k-średnich) pozwoliła wyłonić cztery grupy osób poszukujących pracy: 1) przystosowanych (21%) – absolwenci sporadycznie podejmujący próbę znalezienia pracy; nie wychodzili poza preparacyjną fazę działania; jednocześnie byli przekonani o własnej wartości i zaradności; 2) obowiązkowych (25,8%) – niepotrafiący odnaleźć się na rynku pracy; nie dostrzegali emocjonalnego sensu życia, mimo to uparcie podejmowali systematyczne działania, które mogłyby zmienić ich sytuację; 3) aktywnych (16,1%) – grupa bardzo zróżnicowana wewnętrznie; w odróżnieniu od pasywnych rówieśników wierzyli, że warto się angażować w działania, których wyniki zależą od nich samych; 4) zrezygnowanych (37,1%) – głównie mężczyźni – grupa obojętna na swój los, deklarowała działanie, jednak go nie podejmowała. Wyniki badania potwierdzają podstawową zasadę psychologii społecznej, że zrozumienie zachowania człowieka nie zależy od osobowości, ale od sytuacji społecznej. Działania podejmowane przez badanych były nie tylko funkcją intencji, lecz także pozostawały w dużej mierze pod wpływem rzeczywistego otoczenia – sytuacyjnych przeszkód i wsparcia. Dowiedziono ponadto istotnego znaczenia procesu poznawczego, związanego z wartościowaniem celu dla przebiegu procesu motywacyjnego.

Deskryptory TESE: bezrobocie, absolwent, rynek pracy, osobowość, postawa, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, start zawodowy absolwentów
TESE descriptors: unemployment, school leaver, labour market, personality, attitude, employability, transition from school to work
Publikacje:
  • Chirkowska-Smolak, T. (2003). Absolwenci wobec wyzwań rynku pracy. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania, 15, 45-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"