BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Absolwenci Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP o studiach i pracy zawodowej
Instytucja:
Data: 2010 – 2012
Badacz: Wiesław Fic, Bogumiła Kwiatkowska-Kowal
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła kariera zawodowa absolwentów pedagogiki WSP ZNP (w tym m.in. zgodność pracy z ukończonymi studiami i specjalnością, satysfakcja z wykonywanej pracy, awansowanie czy stopień bezrobocia) oraz diagnoza opinii absolwentów o uzyskanych efektach kształcenia. Próbę badawczą stanowiło 775 osób, które ukończyły studia w 2010 oraz 2012 roku. Wśród specjalności reprezentowanych przez badanych najliczniejsza pedagogika przedszkolna z terapią pedagogiczną (28,3%) oraz pedagogika wczesnoszkolna z terapią pedagogiczną (21,1%). Najmniej liczna okazała się grupa osób, które realizowały program specjalności: pedagogika przedszkolna z językiem angielskim (dziewięć osób) oraz doradztwo i terapia pedagogiczna (siedem osób). Do zebrania danych posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. 45,2% respondentów pracowało w placówkach oświatowych, opiekuńczych i kulturalnych, 28,1% w branży związanej z handlem, usługami, bankowością i finansami, 7,0% w administracji, a 10,6% w służbach mundurowych, medycznych oraz socjalnych. Odnotowano również, że wskaźnik bezrobocia wśród badanych wyniósł 7,2% (w 2010 – 7%, w 2012 – 7,5%). Dodatkowo ujawniono, że najwyższy wskaźnik zgodności pracy z ukończonym kierunkiem studiów dotyczył absolwentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, z kolei najniższy – pedagogiki pracy, pedagogiki opiekuńczej i pedagogiki kulturoznawczej. 82,4% ankietowanych dostrzega możliwość awansu w najbliższym czasie (w tym 58% oceniło ją jako dużą).

Deskryptory TESE: absolwent, szkolnictwo wyższe, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, praca, kariera zawodowa, przyuczenie do zawodu, rynek pracy, dostępność miejsc pracy, bezrobocie, studia wyższe
TESE descriptors: school leaver, higher education, teaching qualification, competence, labour, career, apprenticeship, labour market, access to employment, unemployment, higher education course
Publikacje:
  • Kwiatkowska-Kowal, B. i Fic, W. (2013). Absolwenci Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP o studiach i pracy zawodowej. Ruch Pedagogiczny, 2, 37-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"