Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła kariera zawodowa absolwentów pedagogiki WSP ZNP (w tym m.in. zgodność pracy z ukończonymi studiami i specjalnością, satysfakcja z wykonywanej pracy, awansowanie czy stopień bezrobocia) oraz diagnoza opinii absolwentów o uzyskanych efektach kształcenia. Próbę badawczą stanowiło 775 osób, które ukończyły studia w 2010 oraz 2012 roku. Wśród specjalności reprezentowanych przez badanych najliczniejsza pedagogika przedszkolna z terapią pedagogiczną (28,3%) oraz pedagogika wczesnoszkolna z terapią pedagogiczną (21,1%). Najmniej liczna okazała się grupa osób, które realizowały program specjalności: pedagogika przedszkolna z językiem angielskim (dziewięć osób) oraz doradztwo i terapia pedagogiczna (siedem osób). Do zebrania danych posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. 45,2% respondentów pracowało w placówkach oświatowych, opiekuńczych i kulturalnych, 28,1% w branży związanej z handlem, usługami, bankowością i finansami, 7,0% w administracji, a 10,6% w służbach mundurowych, medycznych oraz socjalnych. Odnotowano również, że wskaźnik bezrobocia wśród badanych wyniósł 7,2% (w 2010 – 7%, w 2012 – 7,5%). Dodatkowo ujawniono, że najwyższy wskaźnik zgodności pracy z ukończonym kierunkiem studiów dotyczył absolwentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, z kolei najniższy – pedagogiki pracy, pedagogiki opiekuńczej i pedagogiki kulturoznawczej. 82,4% ankietowanych dostrzega możliwość awansu w najbliższym czasie (w tym 58% oceniło ją jako dużą). |