BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania i objawy lękliwości u dzieci szkół specjalnych
Instytucja:
Data: październik 1993 – wrzesień 1994
Badacz: Agata Woźniak
Abstrakt:

Celem badania było dokonanie rozpoznania i wstępnej oceny lękliwości 67 uczniów klas VI-VIII szkół specjalnych. Lękliwość rozumiano jako podwyższony poziom lęku od wczesnego dzieciństwa, który może się przejawiać w reakcjach psychofizycznych i behawioralnych związanych z sytuacjami społecznymi, sytuacją separacji lub zjawiskami przyrodniczymi oraz tylko w wewnętrznym przeżyciu (np. smutek bez powodu). Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: od października 1993 do stycznia 1994 na podstawie danych z ankiety skierowanej do rodziców oraz wywiadów z rodzicami podzielono badane dzieci na trzy grupy: dzieci lękliwe, dzieci o umiarkowanym poziomie lękliwości i dzieci nielękliwe; we wrześniu 1994 przeprowadzono wywiady z nauczycielami na temat pierwszej wyróżnionej grupy (dzieci lękliwych) oraz obserwację tych dzieci pod kątem objawów lękliwości i sytuacji je nasilających. Wyniki badania ujawniły, że 43% badanych uczniów (29 osób) można było zaliczyć do dzieci lękliwych. Dzieci nielękliwe były najmniej liczne – 26% (17 osób), a umiarkowanie lękliwi stanowili 31% (21 osób). Lękliwość uczniów zaliczonych do pierwszej kategorii pojawiała się na ogół w późniejszym okresie ich życia (52%), choć niewiele rzadziej występowała już od wczesnego dzieciństwa (48%). Wśród zaobserwowanych objawów lękliwości najczęstsze okazały się objawy psychofizyczne (92%), następnie tylko w wewnętrznym przeżyciu (58%) i na końcu objawy behawioralne (40%). Często wszystkie te reakcje występowały u jednego dziecka. Wszystkie dzieci doświadczały nasilenia lękliwości w sytuacjach rodzinnych, 69% w sytuacjach rówieśniczych pozaszkolnych, 49% w sytuacjach szkolnych, a 61% również w innych sytuacjach społecznych. Płeć okazała się mieć niewielki związek z lękliwością dzieci, przy czym w grupie dzieci lękliwych znalazło się nieco więcej chłopców (58%) niż dziewczynek (42%). Słaby związek pojawił się również w przypadku wieku dzieci – najliczniejszą grupą w kategorii dzieci lękliwych byli uczniowie klas ósmych (41%). Odsetki uczniów klas szóstych i siódmych były zbliżone (odpowiednio 31% i 28%).

Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, zachowania, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, płeć, osobowość, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: special needs education, behaviour, parent-child relation, interpersonal relations, gender, personality, special educational needs
Publikacje:
  • Woźniak, A. (1996). Uwarunkowania i objawy lękliwości u dzieci szkół specjalnych. Studia Edukacyjne, 2, 139-148.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"