BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania internalizacji i eksternalizacji zaburzeń u dzieci i młodzieży
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Lidia Cierpiałkowska, Michał Ziarko
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy i jakie różnice występują pomiędzy dziećmi alkoholików i niealkoholików w nasileniu internalizacji i eksternalizacji zaburzeń. Starano się również określić zasoby o charakterze podmiotowym i rodzinnym oraz czynniki ryzyka determinujące występowanie zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych wśród dzieci na różnych etapach ich życia, z uwzględnieniem rodzaju zaburzeń. Badaniem objęto dzieci w wieku przedszkolnym i młodzież licealną. W pierwszym przypadku przebadano 86 matek dzieci w wieku 3-5 lat, w drugim – 110 uczniów w wieku 17 lat, w tym 67 chłopców i 43 dziewczęta. Dobór badanych do grup odbywał się na podstawie wyników kwestionariusza AUDIT. W każdym przypadku kompletowano grupę kliniczną i grupę kontrolną. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Kwestionariusz do Badania Typu Przywiązania, Kwestionariusz Stylu Wychowania, Kwestionariusz Temperamentu EAS-C, Kwestionariusz do Badania Zaburzeń Lękowych, Kwestionariusz do badania Nadpobudliwości Psychoruchowej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci alkoholików wyróżniają się na tle dzieci niealkoholików większym nasileniem zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych już w późnym okresie nauki przedszkolnej. Oba typy zaburzeń współwystępowały z różnymi konfiguracjami cech temperamentu i stylu przywiązania. Styl wychowania rodziców nie był związany w sposób istotny statystycznie z uporczywością problemów psychologicznych dzieci i młodzieży. Przyjęty model wyjaśniający uwarunkowania zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych okazał się lepiej tłumaczyć przyczyny pierwszego rodzaju zaburzeń niż drugiego.

Deskryptory TESE: zachowania, psychologia, dziecko zagrożone, relacja rodzice – dziecko, młodzież, edukacja przedszkolna, szkoła średnia
TESE descriptors: behaviour, psychology, child at risk, parent-child relation, youth, pre-primary education, secondary school
Publikacje:
  • Cierpiałkowska, L. i Ziarko, M. (2009). Uwarunkowania internalizacji i eksternalizacji zaburzeń u dzieci i młodzieży. Czasopismo Psychologiczne, 2, 71-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"