BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autorytaryzm a postawy i zachowania społeczne studentów
Projekt badawczy:
  • Studenci o sobie i studiowaniu
Instytucja:
Data: październik 1998 – listopad 1998
Badacz: Jacek Gientka, Krystyna Skarżyńska
Abstrakt:

Badanie stanowiło część programu Studenci o sobie i studiowaniu autorstwa K. Skarżyńskiej, P. Gasparskiego i W. Wekselberga, który finansowany był przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej (grant 1/1998). Celem badania było określenie zależności między postawą autorytarną a stosunkiem do kary śmierci, tolerancją wobec odmienności, percepcją powagi różnych zagrożeń, rodzajem preferowanej aktywności społecznej i typem motywacji przy wyborze studiów. Badaniem objęto 1300 studentów psychologii i psychiatrii uczących się w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Wyższej Szkole Humanistycznej w Pułtusku. W badaniu wykorzystano metodę kwestionariuszową. Autorytaryzm mierzono za pomocą 10-itemowej skali (Skarżyńska, Chmielewski, 1998). Postawa wobec odmienności mierzona była pytaniami o zgodę na kontakt z chorymi na AIDS, homoseksualistami i imigrantami, czyli analogicznie do badań m.in. R. Siemieńskiej (1996). Wyniki badania potwierdziły hipotezę o autorytaryzmie jako spójnym syndromie postaw akceptujących hierarchiczną wizję świata oraz preferującą zachowania kolektywistyczne. Autorytaryzm wiązał się zatem z brakiem tolerancji dla odmienności, tendencją do surowego karania osób naruszających normy społeczne, z podejmowaniem aktywności cenionej społecznie lub w grupach wysoko ceniących spójność, postrzeganiem jako bardziej poważnych zagrożeń związanych z przekraczaniem norm społecznych (np. narkomania, wzrost przestępczości) oraz z odrzuceniem indywidualistycznej motywacji do studiowania.

Deskryptory TESE: student, postawa, motywacja, wybór studiów, zachowania społeczne
TESE descriptors: student, attitude, motivation, choice of studies, social behaviour
Publikacje:
  • Skarżyńska, K. i Gientka, J. (1999). Czy autorytaryzm jest formą kolektywizmu? Autorytaryzm a postawy i zachowania społeczne studentów. Studia Psychologiczne, 2, 115-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"