Abstrakt: |
Analizie poddano 20 autorskich programów kształcenia, które ukazały się w latach 1999-2004. Analiza dotyczyła następujących obszarów tematycznych: kontekstu osadzenia programu, rozwiązań i propozycji w zakresie realizacji i wdrażania koncepcji edukacji zintegrowanej, zróżnicowania oferty programowej ze względu na zakres i charakter indywidualnego wkładu autora. Na podstawie analizy stwierdzono wątpliwości co do realizowania przez badane programy idei integracji. Autorka analizy uznaje prezentowaną koncepcję edukacji, zawartą w programach autorskich, za dezintegrującą. Niespójność zauważono na linii między fundamentalnymi założeniami teoretycznymi programu a jego warstwą aplikacyjną. Konstrukcyjne perspektywy badaczka nazwała „zdezorientowanymi orientacjami” (jednocześnie humanistycznymi i behawiorystycznymi). Edukację zintegrowaną autorzy programów definiują banalnie, ateoretycznie. Na podstawie analizy konstrukcji i treści stwierdzono, że wśród autorów programów dominuje typ „ograniczonego” profesjonalisty, w nieznacznym stopniu traktującego program jako nośnik innowacji. Marginalizuje się przy tym źródła teoretyczne, stosuje potoczny język, co świadczy o utożsamianiu programów z rejestrem treści do zrealizowania i zestawem stosowanych metod. |