BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autorskie programy kształcenia dla klas I-III jako przyczynek do dezintegracji w edukacji zintegrowanej
Data: [2006]
Badacz: Ewa Zalewska
Abstrakt:

Analizie poddano 20 autorskich programów kształcenia, które ukazały się w latach 1999-2004. Analiza dotyczyła następujących obszarów tematycznych: kontekstu osadzenia programu, rozwiązań i propozycji w zakresie realizacji i wdrażania koncepcji edukacji zintegrowanej, zróżnicowania oferty programowej ze względu na zakres i charakter indywidualnego wkładu autora. Na podstawie analizy stwierdzono wątpliwości co do realizowania przez badane programy idei integracji. Autorka analizy uznaje prezentowaną koncepcję edukacji, zawartą w programach autorskich, za dezintegrującą. Niespójność zauważono na linii między fundamentalnymi założeniami teoretycznymi programu a jego warstwą aplikacyjną. Konstrukcyjne perspektywy badaczka nazwała „zdezorientowanymi orientacjami” (jednocześnie humanistycznymi i behawiorystycznymi). Edukację zintegrowaną autorzy programów definiują banalnie, ateoretycznie. Na podstawie analizy konstrukcji i treści stwierdzono, że wśród autorów programów dominuje typ „ograniczonego” profesjonalisty, w nieznacznym stopniu traktującego program jako nośnik innowacji. Marginalizuje się przy tym źródła teoretyczne, stosuje potoczny język, co świadczy o utożsamianiu programów z rejestrem treści do zrealizowania i zestawem stosowanych metod.

Deskryptory TESE: edukacja, program nauczania, metodyka, nauczanie, rozumienie
TESE descriptors: education, curriculum, learning theory, teaching, comprehension
Publikacje:
  • Zalewska, E. (2006). Autorskie programy kształcenia dla klas I-III jako przyczynek do dezintegracji w edukacji zintegrowanej. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan i D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych (s. 53-64). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"