BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie integracyjnego kształcenia dzieci z wadą słuchu w opinii nauczycieli i dyrektorów szkół
Data: 1993 – 1994
Badacz: Kazimierz Kowańdy, Karol Penar
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na następujące pytania: Jak realizowana jest integracja dzieci z wadą słuchu w szkołach masowych? Jakie są opinie nauczycieli szkół masowych na temat możliwości pracy z dziećmi z wadą słuchu? Jak nauczyciele szkół specjalnych oceniają możliwości integracyjnego kształcenia dzieci w szkołach masowych? Czy w ocenie dyrektorów szkół masowych szkoła jest przygotowana do efektywnej pracy z dziećmi z wadą słuchu? Badaniem objęto 116 nauczycieli, w tym: 55 nauczycieli szkół masowych, którzy w swojej klasie mieli dziecko z wadą słuchu; 28 dyrektorów szkół masowych, w których uczyły się dzieci z wadami słuchu; 33 nauczycieli szkół specjalnych dla dzieci niesłyszących i nauczycieli z placówki dla dzieci słabosłyszących w Szczecinie. 88 badanych stanowiły kobiety, a 28 – mężczyźni. Wyniki badania ujawniły, że przygotowanie szkoły masowej do kształcenia integracyjnego pozytywnie oceniło 45% dyrektorów, a negatywnie 41%. Z kolei nauczyciele, którzy na co dzień prowadzili zajęcia z dziećmi z wadą słychu, najczęściej negatywnie oceniali przygotowanie szkoły masowej do kształcenia integracyjnego. Najbardziej surowi w swojej ocenie okazali się nauczyciele szkół specjalnych. Nauczyciele szkół masowych nie posiadali przygotowania do pracy z dziećmi z wadą słuchu, słaby był również przepływ informacji o dziecku z poradni słuchu. Za najważniejsze czynniki sprzyjające integracji nauczyciele uznali dobrą atmosferę w klasie (akceptacja dziecka), wiedzę nauczyciela o dziecku i współpracę z rodzicami. Postulaty wymienili również dyrektorzy szkół: zmniejszenie liczby dzieci w klasie, przygotowanie nauczycieli, wyposażenie szkół, współpraca z rodzicami.

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, uczeń, nauczyciel, dyrektor szkoły, upośledzenie
TESE descriptors: inclusive education, pupil, teacher, headteacher, disability
Publikacje:
  • Kowańdy, K. i Penar, K. (1996). Funkcjonowanie integracyjnego kształcenia dzieci z wadą słuchu w opinii nauczycieli i dyrektorów szkół. Szkoła Specjalna, 1, 3-12.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"