Abstrakt: |
Badanie miało na celu odpowiedź na następujące pytania: Jak realizowana jest integracja dzieci z wadą słuchu w szkołach masowych? Jakie są opinie nauczycieli szkół masowych na temat możliwości pracy z dziećmi z wadą słuchu? Jak nauczyciele szkół specjalnych oceniają możliwości integracyjnego kształcenia dzieci w szkołach masowych? Czy w ocenie dyrektorów szkół masowych szkoła jest przygotowana do efektywnej pracy z dziećmi z wadą słuchu? Badaniem objęto 116 nauczycieli, w tym: 55 nauczycieli szkół masowych, którzy w swojej klasie mieli dziecko z wadą słuchu; 28 dyrektorów szkół masowych, w których uczyły się dzieci z wadami słuchu; 33 nauczycieli szkół specjalnych dla dzieci niesłyszących i nauczycieli z placówki dla dzieci słabosłyszących w Szczecinie. 88 badanych stanowiły kobiety, a 28 – mężczyźni. Wyniki badania ujawniły, że przygotowanie szkoły masowej do kształcenia integracyjnego pozytywnie oceniło 45% dyrektorów, a negatywnie 41%. Z kolei nauczyciele, którzy na co dzień prowadzili zajęcia z dziećmi z wadą słychu, najczęściej negatywnie oceniali przygotowanie szkoły masowej do kształcenia integracyjnego. Najbardziej surowi w swojej ocenie okazali się nauczyciele szkół specjalnych. Nauczyciele szkół masowych nie posiadali przygotowania do pracy z dziećmi z wadą słuchu, słaby był również przepływ informacji o dziecku z poradni słuchu. Za najważniejsze czynniki sprzyjające integracji nauczyciele uznali dobrą atmosferę w klasie (akceptacja dziecka), wiedzę nauczyciela o dziecku i współpracę z rodzicami. Postulaty wymienili również dyrektorzy szkół: zmniejszenie liczby dzieci w klasie, przygotowanie nauczycieli, wyposażenie szkół, współpraca z rodzicami. |