BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie małych szkół w obliczu reformy edukacyjnej
Instytucja:
Data: luty 2000 – kwiecień 2000
Badacz: Iwona Łagodzińska, Monika Maciejewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy opinii nauczycieli na temat zmian zaistniałych w szkole po wprowadzeniu reformy oświaty. Próbę badawczą stanowiło 50 pedagogów szkół podstawowych i gimnazjów w województwie warmińsko-mazurskim. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety (pytania dotyczyły przede wszystkim innowacji programowych oraz zmian pozycji zawodowej nauczycieli). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że integracja przedmiotów z pokrewnych dziedzin według 58% respondentów uczy dzieci kojarzenia i twórczego myślenia, a zdaniem 36% – wspomaga możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej przez uczniów wiedzy. Negatywną opinię wyraziło jedynie 4% ankietowanych nauczycieli. Wśród pozytywnych aspektów wprowadzonej reformy badani wskazywali przede wszystkim: stworzenie warunków do pełniejszego wykorzystania potencjalnych zdolności dzieci (76%) oraz zwiększenie ich wrażliwości estetycznej (74%). Okazało się również, że 48% nauczycieli postrzegało swoje zaangażowanie w pracę jako zdecydowanie wyższe, a 38% oceniło je na takim samym poziomie co przed reformą. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano ponadto, że reforma nie przyniosła istotnych zmian statusu społecznego pedagogów (84% badanych potwierdziło brak zmian w wysokości zarobków). Jednocześnie zwrócono uwagę na powszechne zwiększenie oczekiwań wobec zaangażowania nauczycieli oraz konieczność dokształcania. Dodatkowo odnotowano, że 52% respondentów zatrudnionych w szkołach wiejskich za najważniejszą zmianę zaistniałą po reformie uznało programową decentralizację.

Deskryptory TESE: szkoła, reforma szkolnictwa, nauczyciel, obszar wiejski, postawa, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: school, educational reform, teacher, rural area, attitude, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Łagodzińska, I. i Maciejewska, M. (2001). Funkcjonowanie małych szkół w obliczu reformy edukacyjnej. Wychowanie na co Dzień, 1-2, 14-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"