Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka wyposażenia szkół rolniczych w sprzęt komputerowy (TIK), określenie przygotowania nauczycieli informatyki i innych przedmiotów do wykorzystania komputera w dydaktyce oraz określenie, w jakim stopniu wykorzystanie komputera wspomaga proces kształcenia. W badaniu wzięło udział 10 szkół rolniczych z województwa olsztyńskiego, w których znajdowały się pracownie komputerowe (w całym województwie było łącznie 13 szkół rolniczych, w trzech nie było pracowni komputerowych). W 10 przebadanych szkołach uczyło się 5300 uczniów, zatrudnionych było 376 nauczycieli. W każdej placówce pracował nauczyciel informatyki. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę, wywiad i analizę dokumentacji. Posłużono się kwestionariuszami ankiet dla dyrektorów i nauczycieli elementów informatyki. W badanych szkołach łącznie znajdowało się 111 komputerów. To zbyt mała liczba, by mogła zaspokoić potrzeby wszystkich uczniów. W najgorszej sytuacji był Zespół Szkół Rolniczych w Szczytnie – tam jeden komputer przypadał na 123 uczniów. We wszystkich badanych szkołach na jeden komputer przypadało średnio 47 uczniów. We wszystkich pracowniach komputerowych znajdowały się drukarki igłowe; w trzech korzystano ze skanera. Tylko w dwóch szkołach komputery były podłączone do internetu. 60% sprzętu komputerowego sfinansowała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dwóch nauczycieli spośród 10 badanych miało wyższe wykształcenie informatyczne, sześciu – wyższe matematyczne, a dwóch ukończyło studia rolnicze. Wszyscy byli bardzo dobrze przygotowani do wykonywania zawodu – osoby bez wyższego wykształcenia informatycznego ukończyły dodatkowo podyplomowe studia informatyczne. Poza tym nauczyciele uaktualniali swoją wiedzę informatyczną, czytając prasę specjalistyczną, np. Komputer w Szkole, Edukacja Medialna, Chip itp. Osiem osób oprócz informatyki uczyło jednego albo kilku innych przedmiotów. Nauczyciele innych przedmiotów niż informatyka korzystali z komputera bardzo rzadko. W czterech szkołach z komputera korzystano podczas lekcji ekonomiki i organizacji gospodarstw rolnych, zarządzania, marketingu w agrobiznesie, komputeryzacji prac biurowych i techniki biurowej. Tylko 48% wszystkich nauczycieli pracujących w badanych placówkach miało przygotowanie (najczęściej kursowe) do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem komputerów. |