BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komputer w przekazie edukacyjnym szkoły rolniczej
Data: 1997 – 1998
Badacz: Mariola Gaber
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka wyposażenia szkół rolniczych w sprzęt komputerowy (TIK), określenie przygotowania nauczycieli informatyki i innych przedmiotów do wykorzystania komputera w dydaktyce oraz określenie, w jakim stopniu wykorzystanie komputera wspomaga proces kształcenia. W badaniu wzięło udział 10 szkół rolniczych z województwa olsztyńskiego, w których znajdowały się pracownie komputerowe (w całym województwie było łącznie 13 szkół rolniczych, w trzech nie było pracowni komputerowych). W 10 przebadanych szkołach uczyło się 5300 uczniów, zatrudnionych było 376 nauczycieli. W każdej placówce pracował nauczyciel informatyki. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę, wywiad i analizę dokumentacji. Posłużono się kwestionariuszami ankiet dla dyrektorów i nauczycieli elementów informatyki. W badanych szkołach łącznie znajdowało się 111 komputerów. To zbyt mała liczba, by mogła zaspokoić potrzeby wszystkich uczniów. W najgorszej sytuacji był Zespół Szkół Rolniczych w Szczytnie – tam jeden komputer przypadał na 123 uczniów. We wszystkich badanych szkołach na jeden komputer przypadało średnio 47 uczniów. We wszystkich pracowniach komputerowych znajdowały się drukarki igłowe; w trzech korzystano ze skanera. Tylko w dwóch szkołach komputery były podłączone do internetu. 60% sprzętu komputerowego sfinansowała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dwóch nauczycieli spośród 10 badanych miało wyższe wykształcenie informatyczne, sześciu – wyższe matematyczne, a dwóch ukończyło studia rolnicze. Wszyscy byli bardzo dobrze przygotowani do wykonywania zawodu – osoby bez wyższego wykształcenia informatycznego ukończyły dodatkowo podyplomowe studia informatyczne. Poza tym nauczyciele uaktualniali swoją wiedzę informatyczną, czytając prasę specjalistyczną, np. Komputer w Szkole, Edukacja Medialna, Chip itp. Osiem osób oprócz informatyki uczyło jednego albo kilku innych przedmiotów. Nauczyciele innych przedmiotów niż informatyka korzystali z komputera bardzo rzadko. W czterech szkołach z komputera korzystano podczas lekcji ekonomiki i organizacji gospodarstw rolnych, zarządzania, marketingu w agrobiznesie, komputeryzacji prac biurowych i techniki biurowej. Tylko 48% wszystkich nauczycieli pracujących w badanych placówkach miało przygotowanie (najczęściej kursowe) do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem komputerów.

Deskryptory TESE: informatyka, Internet, obszar wiejski, sprzęt komputerowy, sieć komputerowa, sprzęt informatyczny, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer science, Internet, rural area, hardware, computer network, ICT equipment, computer, ICT
Publikacje:
  • Gaber, M. (1999). Komputer w przekazie edukacyjnym szkoły rolniczej. Edukacja, 2, 81-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"