BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komputery w nauczaniu i uczeniu się geografii
Data: 1995 – 1996
Badacz: Beata Giernatowska, Zbigniew Podgórski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy możliwości wykorzystania komputera w nauczaniu i uczeniu się geografii. Próbę badawczą stanowiło 120 nauczycieli z wybranych szkół województw poznańskiego i toruńskiego. Zastosowano ankietę opracowaną na podstawie publikacji Komputery w oświacie H. Szaleńca (1996). Wśród badanych było 70% kobiet, 30% mężczyzn; 65% ze szkół podstawowych, 18% z LO, 17% ze szkół zawodowych (zasadniczych, liceów, techników); 48% ze szkół wiejskich, 52% z miejskich; 73,5% miało wykształcenie wyższe pedagogiczne, 23% średnie pedagogiczne; 56,6% miało staż pedagogiczny do 10 lat, 4,2% ponad 25 lat; 80,7% było w wieku do 38 lat. Podczas uzyskiwania kwalifikacji do zawodu nauczycielskiego 79,5% badanych w ogóle nie pracowało z komputerem, 17% wykorzystywało komputer do nauki do 50 godzin, 3,5% powyżej 50 godzin. Podczas dokształcania się w trakcie wykonywania zawodu 64,6% nie pracowało z komputerem, 22,3% wykorzystało do 50 godzin. Wśród 20% wykorzystujących komputer na lekcjach geografii 58,8% zaczęło posługiwać się nim na uczelni, studiach podyplomowych lub kursach, 35,3% zetknęło się z nim w domu. U 41,2% decyzja o wykorzystywaniu komputera (TIK) została podyktowana przez czynniki zewnętrzne, bezpośredni wpływ wywarły prasa, doradcy metodyczni, fakt „wdzierania się” komputerów do każdej dziedziny życia – 30%. Umiejętność posługiwania się komputerem 54,2% opanowało w dużej mierze samodzielnie lub przy pomocy najbliższego otoczenia, 45,8% uczestniczyło w kursach dokształcających. Około 46% zaczęło wykorzystywać komputer w procesie dydaktycznym na przełomie lat 80. i 90., wcześniej nie pracowało z nim systematycznie 37,8%. Sposoby wykorzystania komputera były uzależnione głównie od poziomu nauczania i tematu lekcji; w większości wykorzystywano je do symulacji zjawisk przyrodniczych, wykonywania obliczeń statystycznych, realizacji haseł programowych z kartografii, podczas ćwiczeń i testów sprawdzających; uczniowie pracowali przy komputerze zbiorowo lub rotacyjnie, najczęściej przy jednym komputerze jednocześnie pracowało dwóch, trzech uczniów. Jako główne przyczyny okazjonalnego korzystania z komputerów na lekcji wskazywano brak odpowiedniego sprzętu, brak dostępu, niewystarczającą liczbę komputerów – 60,5%, brak oprogramowania – 53%, opracowań zawierających wskazówki metodyczne i przykłady wspomagania uczenia się i nauczania geografii – 31,3%. 55% stwierdziło, że mimo to wydłużył się w ostatnich latach czas wykorzystania komputera na lekcjach. Według 43% skutkiem zastosowania komputerów były wzrost zainteresowania uczniów przedmiotem, wzmocnienie ich działalności twórczej. 80% nauczycieli nie wykorzystywało komputera na lekcjach, głównie z powodu braku sprzętu i łatwo dostępnych zorganizowanych form dokształcania i doskonalenia zawodowego. Wśród nich 33,9% zwracało uwagę na trudności w lokalizacji stanowisk komputerowych. 50,8% deklarowało chęć wykorzystywania komputera do celów dydaktycznych; uzależniali oni decyzję od dostępu do sprzętu, opanowania umiejętności, uwzględnienia odpowiedniej liczby zajęć. 94,9% wszystkich nauczycieli stwierdziło, że komputery są cennym środkiem dydaktycznym, który może być wykorzystywany w celu podniesienia jakości kształcenia; 48% wskazywało na przydatność komputerów w geografii, 62% na większą przydatność na innych przedmiotach. 87,5% stwierdziło, że wykorzystanie komputera na lekcji geografii czyni zajęcia interesującymi. 70,7% uważało, że dokształcanie nauczycieli w tym zakresie powinno być obowiązkowe, 66% – że obowiązkowe powinno być nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem komputerów od najmłodszych klas. 66,6% chciałoby częściej wykorzystywać komputery na lekcjach, 43,6% przyznało, że aby stosować je z zamierzonym skutkiem, musiałoby poświęcić dużo czasu na naukę własną. 78% uważało, że komputery nie są skomplikowane w obsłudze, 36,4% – że ich obsługa może nastręczać trudności. 79,6% starało się nadążyć za postępem technicznym. 92,9% stwierdziło, że wiedza dotycząca komputerów jest ważna dla każdego. 96% nie widziało przeszkód w wykorzystywaniu komputerów na lekcji geografii, 69,5% stwierdziło, że pozostałoby wówczas więcej czasu na realizację celów merytorycznych przewidzianych w programie nauczania.

Deskryptory TESE: geografia, nauczyciel przedmiotu, komputer, szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, użytkowanie komputerów, sprzęt komputerowy, środki dydaktyczne, nauczanie wspomagane komputerem, lekcja, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczanie, uczenie się
TESE descriptors: geography, specialist teacher, computer, primary school, secondary school, vocational school, computer usage, hardware, teaching resourses, computer-assisted learning, lesson, ICT, teaching, learning
Publikacje:
  • Giernatowska, B. i Podgórski, Z. (1998). Komputery w nauczaniu i uczeniu się geografii – w świetle badań ankietowych nauczycieli. Geografia w Szkole, 3, 157-161.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"