Tytuł badania: |
Komputer w procesie rozwijania gotowości szkolnej dzieci 6-letnich |
Data: |
2002 – 2003 |
Badacz: |
Anna Watoła |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie możliwości i skuteczności wykorzystania komputera wraz z edukacyjnymi programami komputerowymi intencjonalnie dobranymi do procesu kształtowania gotowości szkolnej dzieci w przedszkolu. Rozwój gotowości szkolnej w grupie sześciolatków analizowano w następujących zakresach: umiejętności i wiedzy matematycznej, umiejętności pisania, umiejętności czytania oraz umiejętności i zainteresowań plastycznych. Do zebrania materiału posłużono się metodą naturalnego eksperymentu pedagogicznego (opartego na kanonie jedynej różnicy S. Milla). Ponadto w badaniu wykorzystano test pedagogiczny, obserwację, wywiad, metodę analizy statystycznej oraz sondaż diagnostyczny. Wyboru dzieci do grupy kontrolnej (w której materiał utrwalano w sposób tradycyjny) i grupy eksperymentalnej (w której wprowadzono do utrwalania nowego materiału edukacyjne programy komputerowe) dokonano na podstawie wyników osiągniętych w Teście Dojrzałości Szkolnej Barbary Wilgockiej-Okoń (do obu grup kwalifikowano respondentów, którzy zdobyli zbliżoną liczbę punktów). W wyniku przeprowadzonego eksperymentu stwierdzono, że posłużenie się komputerem (TIK) sprzyja efektywniejszemu wspomaganiu procesu osiągania gotowości szkolnej dzieci w wieku sześciu lat (na podstawie zgromadzonego materiału wykazano średnio wyższy poziom gotowości respondentów w grupie eksperymentalnej niż w grupie kontrolnej). |
Deskryptory TESE: |
komputer, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, uczeń, proces uczenia się, użytkowanie komputerów, nauczanie wspomagane komputerem, rozwój dziecka, umiejętności podstawowe, umiejętności pisania, umiejętność czytania, pisanie, czytanie |
TESE descriptors: |
computer, transition from pre-primary to primary education, pupil, learning process, computer usage, computer-assisted learning, child development, basic skills, written skills, , writing, reading |
Publikacje: |
- Watoła, A. (2003). Komputer w procesie rozwijania gotowości szkolnej dzieci 6-letnich – doniesienie z badań. Chowanna, 2, 161-173.
|