Abstrakt: |
Przedmiotem badania diagnostyczno-weryfikacyjnego było komputerowe wspomaganie zintegrowanej edukacji matematycznej w klasach pierwszych szkoły podstawowej, jego celem zaś sprawdzenie efektywności komputera jako medium dydaktycznego (TIK). Zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego z wykorzystaniem techniki grup równoległych w dwóch celowo dobranych szkołach podstawowych. Badaniem objęto 72 uczniów czterech klas pierwszych szkoły podstawowej, w tym liczącą 37 osób grupę eksperymentalną i liczącą 35 osób grupę kontrolną. Zajęcia w grupie eksperymentalnej poprowadzono w pracowni komputerowej, stosując wybrane programy multimedialne (m.in. Klik uczy liczyć w zielonej szkole, Wirtualna szkoła – matematyka, Matematyka. Dodawanie i odejmowanie), uczniowie z grupy kontrolnej ćwiczyli zaś i utrwalali te same treści programowe z zakresu arytmetyki bez komputerowego wspomagania. Do pomiaru wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów (pretestu, posttestu i badania dystansowego) wykorzystano Test Umiejętności Matematycznych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić postęp w rozwoju arytmetycznym uczniów w grupie eksperymentalnej i kontrolnej, jednak w pierwszym przypadku okazał się on większy (różnica istotna statystycznie). Tendencję tę potwierdziły badania dystansowe. |