Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola komputera w pracy pozalekcyjnej uczniów. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy w trakcie samodzielnej nauki poza lekcją matematyki uczniowie odczuwają potrzebę korzystania z programu komputerowego? W jakich sytuacjach uczniowie wykorzystują matematyczne programy komputerowe poza lekcją matematyki? Jaki wpływ ma stosowanie matematycznych programów komputerowych na wyniki w nauce, na rozwój aktywności i umiejętności matematycznych? Jaki wpływ ma stosowanie matematycznych programów komputerowych na sposób podejścia uczniów do rozwiązywania zadań? W badaniu wstępnym uczestniczyli uczniowie klas drugich z dwóch kieleckich liceów ogólnokształcących. Przeprowadzono ankietę składającą się z czterech części; miała ona na celu zbadanie: stosunku uczniów do komputerów, znajomości programów komputerowych i obsługi komputera, nastawienia do matematyki, liczby zajęć pozalekcyjnych, czasu i systematyczności odrabiania prac domowych. 97% respondentów posiadało własne komputery, a 79% korzystało z nich codziennie. 79% uczniów było pozytywnie nastawionych wobec komputerów. Aż 99% badanych nie znało ani jednego matematycznego programu komputerowego. W ramach badania wstępnego po przeprowadzeniu ankiety odbyły się dwie godziny zajęć, podczas których prezentowano sposoby wykorzystania matematycznych programów komputerowych, np. Winplot i C.a.R. W zajęciach uczestniczyło 43 uczniów, którzy zgłosili dobrowolny udział. 18 osób uczęszczało do klasy matematyczno-fizycznej, a 25 – do ogólnej. Obserwacji podczas zajęć podlegały: aktywności i umiejętności matematyczne, sposoby rozwiązywania zadań. Poza tym prowadzono rozmowy z uczniami, udzielano im pomocy technicznej w obsłudze programów. Na podstawie wyników badania wstępnego stwierdzono, że korzystanie z komputerów (TIK) w samodzielnej pracy pozalekcyjnej ma pozytywny wpływ na uczenie się matematyki, rozwój aktywności matematycznych, twórczą postawę wobec zadań. Zauważono jednak, że niewiele osób wykorzystywało komputer w samodzielnej pracy, mimo że uczniowie chcieliby, aby komputery stanowiły środek dydaktyczny podczas lekcji. W pierwszym etapie badań właściwych zastosowano ten sam kwestionariusz ankiety co w badaniu wstępnym. Po ankiecie – podobnie jak we wstępnej części – odbyły się zajęcia (N = 59), podczas których zaprezentowano uczniom programy komputerowe przydatne w uczeniu się matematyki. Po lekcjach poproszono uczniów o odrobienie długoterminowej pracy domowej. Ankieta wykazała, że 96% uczniów miało własne komputery, 82% korzystało z nich codziennie, a 81% miało wobec komputerów pozytywne nastawienie. Aż 95% ankietowanych nie znało ani jednego matematycznego programu komputerowego. Wśród uczniów uczestniczących w zajęciach zaobserwowano pozytywny wpływ programów na aktywności i umiejętności matematyczne. Na podstawie rozmów, obserwacji i ankiety zauważono, że niewielu uczniów wykorzystywało komputery w uczeniu się poza szkołą. Podczas wykonywania długoterminowej pracy domowej jedynie ośmiu uczniów korzystało z zaprezentowanych programów komputerowych. |